Tandberg river hindren av proprietär telepresence

Stockholm 2009-04-28 – I takt med att efterfrågan på telepresence tilltar, ökar också kundernas krav på att kunna koppla samman olika telepresence-system och få dem att samverka. Tandberg T3 är den första och enda telepresence-lösningen där visning på multipla skärmar i HD upprätthålls även när man ringer till telepresence-system från en annan leverantör.

— Organisationer börjar använda telepresence i allt högre grad då det genom minskat resande och ökad produktivitet leder till snabb avkastning på investeringen, säger Dominic Dodd, på analysföretaget Frost & Sullivan. Integrerade kommunikationslösningar blir allt viktigare och företag har inte råd att investera i lösningar som inte fungerar tillsammans. Genom att Tandberg nu erbjuder en lösning som får telepresence-system att samverka har man skapat en standard som alla leverantörer av telepresence måste leva upp till om de vill vara med bland kunders val av lösningar.

Tandberg T3 har fått utmärkelser för sin design och erbjuder den bästa telepresence-upplevelsen i branschen. Den är kompatibel med hela Tandbergs produktportfölj, Microsoft Office Communications Server, samt andra standardbaserade videokonferens- och telepresence-lösningar, såsom Polycom. Det som krävs för interoperabilitet mellan telepresence-lösningarna är en uppgradering av mjukvaran i Tandberg Telepresence Server.

— Organisationer ska inte behöva vara låsta av tekniken, säger Andrés Portillo, Tandbergs Sverigechef. Vår vision är att människor ska kunna kommunicera och samarbeta på ett naturligt sätt oavsett vilken teknik man har valt. Tandberg Telepresence är redan kompatibel med ett brett utbud av tredjepartslösningar. Med denna nya funktionalitet vill vi ge våra kunder mer valuta för deras investeringar, genom att de även ska kunna koppla upp sig mot andra företag och organisationer.

Den unika kompatibiliteten hos Tandberg Telepresence Server innebär att:

• Befintliga kunder som har Tandberg Telepresence T3 kan ringa upp ett telepresence-system från en annan leverantör och behålla Tandbergs kompletta telepresence-funktionalitet.
  • Tandbergs videokonferenskunder kan koppla upp samarbetspartners som använder en annan leverantörs telepresence-system.
  • Tjänsteleverantörer kan erbjuda unika tjänster till sina telepresence-kunder då tidigare slutna system nu öppnas upp.

Uppgraderingen av mjukvaran till Telepresence Server finns tillgänglig nu. För högupplösta bilder av T3: http://www.tandberg.com/press_room/photos-t3.jsp

• tandberg
  • telepresence
  • videokonferens