Var fjärde kan tänka sig att jobba på Mars med implantat i hjärnan

56 procent av generation Y (18-30 åringar) tycker att de är mer effektiva på jobbet än sina kollegor som tillhör generation X (31-50 åringar), enligt en ny studie från Cisco om framtidens arbetsplatser och användningen av uppkopplade prylar. Studien visar också att en fjärdedel av generation Y skulle kunna tänka sig att operera in ett implantat i hjärnan för att alltid ha tillgång till internet. Ett framtida liv på planeten Mars ses inte heller som en omöjlighet.

Cisco Connected World Technology Report (CCWTR) har låtit personer från 15 länder svara på frågor om framtidens arbetsplats och hur de ser på användingen av uppkopplade prylar i arbetet. Mer än hälften av de svarande från generation Y anser att de använder internet, är uppkopplade och kan multitaska på ett mer effektivt sätt än generation X.

Undersökningen visar också att majoriteten av generation X och Y år 2020 kommer att se sina smarta telefoner och ”wearable devices” – enheter man bär på kroppen – som den viktigaste uppkopplade enheten. Den bärbara datorn kommer dock att vara arbetsplatsens främsta verktyg.

– När Internet of Everything nu är verklighet måste företagen förstå hur framtidens arbetsplatser påverkas och vilka nya krav medarbetarna ställer. Den digitala och uppkopplade livsstilen är ytterst närvarande även på arbetet och det gäller att ta vara på affärsmöjligheterna som finns, säger Fredrik Wester, ansvarig för operatörer på Cisco i Sverige.

Var fjärde kan tänka sig internet-implantat i hjärnanI studien framgår också att 26 procent av generation Y skulle kunna tänka sig att operera in ett internet-implantat i hjärnan, om det var möjligt, för att på så sätt alltid kunna vara uppkopplad mot internet. 21 procent av generation X skulle göra detsamma om det var möjligt. Att emigrera till planeten Mars finns med i framtidsmöjligheterna. En fjärdedel av respondenterna skulle kunna tänka sig att flytta till Mars eller någon annan planet om företaget de arbetar på skulle öppna ett kontor där.

Fler resultat från rapporten:

• 58 procent inom HR uppger att de skulle kunna tänka sig att anställa en person baserat på intervjuer över videokonferens utan att träffas i verkligheten.
  • 60 procent av generation X och 81 procent inom HR tycker att generation Y är snabbare än äldre kollegor på att utföra arbetsuppgifter som kräver användning av mobila enheter och appar.
  • Varannan är en fara för sig själv och andra då de anger att de utför någonting arbetsrelaterat (skickar mail, sms, tweets eller ber telefonen göra saker via röststyrning) under tiden som de kör bil.
  • Mer än varannan i generation X och Y ser sig själv som nåbara i sitt arbete 24 timmar om dygnet, sju dagar i veckan via både mail och telefon.

Läs mer i det amerikanska pressmeddelandet

För mer lokal information kontakta:Fredrik Wester, ansvarig för operatörer på Cisco
E-post: fwester@cisco.com
Mobil: 070-605 9087