Problem för företag när IT-avdelningar saknar systemtänkande

På konferensen Agila Sverige 2011 tar Tobias Fors från konsultbolaget Citerus upp ett ökande problem på IT-företag, nämligen bristen på systemtänk.

– Jag vill skapa debatt kring begreppet systemtänk helt enkelt för att bristen på det får så stor påverkan på IT-intensiva företag, säger Tobias och exemplifierar. – Många IT-avdelningar ägnar sig alldeleles för mycket åt att släcka bränder istället för utveckla för framtiden. Brist på helhetssyn leder till samarbetsproblem där ingen vill ta ansvar. Med ett bra systemtänkande synliggörs alla delar av processen och delarnas samverkan optimeras. För företaget blir resultatet att betydligt mer tid kan används till utveckling för framtiden. Under min blixtföreläsning kommer  tyvärr många känna igen sig i de situationer jag beskriver. Systemtänkande är det nya sättet vi ser på de utmaningar vi möter och det hjälper oss att hitta kreativa lösningar på de ihärdigaste problem, avslutar Tobias Fors.

Följande problem uppmärksammas:

• Ett separat testteam inrättas för att höja kvaliteten. Effekten blir den motsatta.
  • Små ändringar görs i ett system, plötsligt smäller det på flera olika ställen.
  • Lösningar ger helt motsatt effekt mot vad det var tänkt.
  • Problem biter sig fast trots hårt och långvarigt arbete.
  • Ibland är lösningen att flytta den bästa utvecklaren!

Tobias Fors talar på Agila Sverige 2011 tisdag 24 maj klockan 09.00.

Mer information om Agila Sverige 2011: www.agilasverige.se

För mer information, kontakta:
Karin Edström, VD
karin.edstrom@citerus.se

• Datorer, datateknik, programvaror

• systemtänk
  • systemtänkande
  • agil utveckling
  • lättrörlig utveckling
  • agila metoder
  • agila sverige
  • citerus

• Gävleborg

Citerus är ett konsultföretag som hjälper sina kunder att lyckas med mjukvaruutveckling. Sedan 1996 har Citerus utvecklat mjukvara, lett projekt, förbättrat utvecklarpraxis och förfinat ledningsmetoder åt företag från många olika branscher. Citerus är experter på agila (lättröliga) utvecklingsmetoder såsom Scrum, Domändriven design, Kanban och Lean. Citerus uppnår resultat genom att höja kvalitetsribban, sätta människor i första rummet och minska på byråkratin.

www.citerus.se