Reco.se satsade på coachning och kunskapsöverföring för kvalitetshöjning

Det lönar sig att ta hjälp när en briljant mjukvarubaserad affärsidé skall realiseras med begränsade resurser. Fokus på affärsnytta skall behållas genom design och utveckling av en första version, till vidareutveckling och förvaltning när kunderna strömmar till och affärerna tar fart. Citerus har hjälpt entreprenören Tobias Basilius på resan att vidareutveckla sin sajt reco.se för att möta kraven från hundratusentals besökare i veckan. Det är ett exempel på hur entreprenörer kan dra nytta av Agil Innovation och Agil Expansion, begrepp som Citerus kommer samtala om på Entreprenörsgalan 2011 (som arrangeras av Founders Alliance) tisdagen den 27 september. Agil Innovation handlar om hur lättrörliga metoder används för att snabbt kommersialisera en affärsidé, Agil Expansion handlar om att organisera sig för tillväxt.

Oberoende rekommendationer särskiljande

Det som skiljer reco.se från andra rekommendationssajter är att de har omfattande rutiner som förhindrar rekommendationer av egna affärsrörelser och smutskastning av konkurrenter. Betygen ges av riktiga, oberoende användare. Idag är det 110 000 besökare i veckan som betraktar reco.se som en god vän som ger bra tips.

Utmaning med explosionsartad tillväxt

Efter lanseringen växte sajten explosionsartat i antalet besökare, med allt större databas och fler funktioner. Eftersom idén är att användarna bidrar frivilligt måste alla funktioner upplevas som användarvänliga. Upptid är affärskritisk och stopp eller långa svarstider får absolut inte förekomma.

För att klara tillväxt under tidspress gjordes kompromisser under utvecklingen av koden. Tack vare duktiga programmerare fungerade koden bra trots att den blev allt yvigare. Så sakteliga började dock uppdateringar i koden innebära att bieffekter uppstod, till synes utan samband med ändringen. Ibland blev svarstiderna långa och det hände till och med att sajten gick ned ibland. Entusiasmen hos användarna började dala. De återkommande larmen började tära på både utvecklare och ledning.

Målet blev att bit för bit återställa kvaliteten i koden samt att coacha och kompetensöverföra till det befintliga utvecklingsteamet. Tobias Hill från Citerus anlitades för detta och under mottot “ingenting är omöjligt” gjordes en lista av prioriterade punktinsatser. Under den dag i veckan han jobbade axel mot axel med reco.seʼs utvecklare betades listan av bit för bit. Dagen avslutades med en guidning om vad som skulle göras fram till nästa besök.

Ifrågasätta allt

- Det Tobias Hill åstadkom på en dag i veckan hos oss var magiskt, säger Tobias Basilius, grundare av reco.se. - Han är väldigt okonventionell, vänder ut och in på allt, tittar fram-  och baklänges, hittar nya perspektiv, inget är heligt. Han kan faktiskt vara riktigt jobbig med att även ifrågasätta teknikval, organisation och ledarskap. Men han löser problem effektivt och när jag med lite perspektiv ser förändringen känner jag en stor tacksamhet att han vågade utmana oss.

- Vi hade en taktik att varje dag Tobias var här skulle vi attackera det mest relevanta problemet. Nästan alltid var det löst innan dagen var till ända, ibland hade även några andra problem eliminerats av bara farten, avslutar Tobias Basilius.

Lättrörlig arbetssätt accelererar nya idéer

Svårigheterna att tillföra nya funktioner är som bortblåsta och reco.se kan idag expandera utan växtvärk. Förr gjordes uppdateringar så sällan som möjligt eftersom det alltid blev problem. Idag görs de varje vecka vilket innebär att sajten förbättras lika ofta, utan någon oro. Tack vare stabiliteten och det lättrörliga arbetssättet kan förbättringar och nya affärsidéer hela tiden testas mot verkligheten. De affärskritiska svarstiderna har gått ned till en sjättedel och nedtid finns inte.

Hemsida reco.se: www.reco.se, hemsida Citerus: www.citerus.se

Karin Edström, VD Citerus AB

karin.edstrom@citerus.se

• Nya produkter, tjänster

• founders alliance
  • reco.se
  • entreprenörsgalan 2011
  • mjukvaruutveckling
  • citerus
  • agil utveckling

• Västra Götaland

Citerus är ett konsultföretag som hjälper sina kunder att lyckas med mjukvaruutveckling. Sedan 1996 har Citerus utvecklat mjukvara, lett projekt, förbättrat utvecklarpraxis och förfinat ledningsmetoder åt företag från många olika branscher. Citerus är experter på agila (lättröliga) utvecklingsmetoder såsom Scrum, Domändriven design, Kanban och Lean. Citerus uppnår resultat genom att höja kvalitetsribban, sätta människor i första rummet och minska på byråkratin.

www.citerus.se