CITROËN PÅ BILSALONGEN I GENEVE: EN NY ERA

På årets bilsalong i Genève går Citroën på offensiven. Med två världspremiärer - Citroën C4 Cactus och nya Citroën C1 - befäster man C-seriens nya positionering. Samtidigt hävdar sig DS-serien som ett starkt alternativ i premiumklassen. Sedan lanseringen 2010 har 420 000 bilar sålts i DS-serien vilket är ett styrkebesked. På mässan visas även nya DS 5LS, som tillverkas i Shenzen, Kina. När bilsalongen i Genève öppnas för den internationella motorpressen den 4 mars, visar Citroën upp följande nyheheter:

Två världspremiärer med tydlig positionering illustrerar Citroëns nya inriktning för C-serien, kärnan i modellprogrammet. Det innebär mer design, mer komfort och mer användbar teknik – allt till ett rimligt pris.

Första nyheten: Citroën C4 Cactus, en bil som utmanar de traditionella kombikupéerna, står för ett helt nytt tänkande. Men Citroën går ännu längre och visar upp den originella konceptbilen C4 Cactus Aventure. Utöver det presenterar man nya Citroën C1 - en storsäljare i ny tappning – och lanserar Citroën C5 CrossTourer, en unik variant av den modell i C-serien som har märkets unika fjädring med gashydraulik, Hydractive III+. På bilsalongen visar man även upp nya Citroën C4 Picasso och Grand C4 Picasso, med redan fler än 72 000 beställda exemplar.

- DS-serie utmanar de traditionella märkena i premiumklassen och befäster sin internationella ställning genom lanseringen av DS 5LS. En kraftfull och stilfull sedan i premiumklassen som tillverkas vid fabriken i Shenzhen i Kina. Samma förfining återfinns i tillvalsutrustningen Faubourg Addict som erbjuds till Citroën DS3, DS3 Cabrio, DS4 och DS5. DS-serien handlar också om ständigt djärvare former, som hos DS3 Cabrio Racing, en sportig version som förenar alla starka sidor hos DS3 Racing med möjligheten att köra med himlen som tak. DS-serien utvecklas och ger kunden nya möjligheten att sätta sin personliga prägel på bilen, med ett tvåfärgat tak som nu erbjuds som tillval på Citroën DS4. Slutligen får Citroën DS5 ett lyft med nytt alternativ av BlueHDi motor och en ny hjulupphängning.

- En teknisk offensiv med nya motorer som redan uppfyller Euro 6-normerna och förenar körglädje och effektivitet. Den nya bensinmotorn PureTechTurbo introducerar Citroën på Citroën C4 e-THP 130, som ger i genomsnitt 23 % lägre förbrukning och CO2-utsläpp än föregående generation. På dieselsidan erbjuder man nya BlueHDi-motorer med ny och effektivare teknik för att eliminera NOx och samtidigt minska CO2-utsläppen. BlueHDi-teknologin kommer på flera av märkets motorer och modeller, som DS5 BlueHDi 120 (102 g/km CO2) och DS5 BlueHDi 180 (114 g/km CO2), liksom C4 Cactus BlueHDi 100 (82 g/km CO2). Företagets tekniska offensiv visas också av en ny racingutmaning, Citroën C-Elysée WTCC, som kommer att stå på startlinjen i Marrakech i Marocko den 5 april för att delta i FIA:s världsmästerskap för standardvagnar – ännu en utmaning för märket med åtta världsmästerskap för tillverkare i WRC-rallyn.

Fördjupad information om Citroën på Bilsalongen i Genève finns att läsa på sidorna 3-11.

Foton och video finns att ladda ner från:

Användarnamn (VERSALER): SALON

Lösenord (VERSALER): GENEVE2014

PRESSKONTAKT Lena Rönnelius Ericson, informationschef CITROËN SVERIGE Lena.ericson@citroen.com, 070-57506 99

• Transport

• konceptbil
  • citroën
  • billanseringar
  • citroën ds
  • euro6 motorer
  • c4 cactus aventure
  • c4 cactus
  • geneva motor show

CITROËN SVERIGE AB är importör och generalagent för märket Citroën. I Sverige finns ca 60 försäljningsställen och ett hundratal verkstäder, fördelade över hela landet. Vårt huvudkontor ligger i Spånga i Stockholms västra förorter, närmare bestämt i Lunda, i anslutning till Citroën Centers fullserviceanläggning. Citroëns skandinaviska huvudkontor finns i Köpenhamn.

CITROËN har ett nytt och brett modellprogram som inkluderar personbilar, ur C-serien och nya DS-serien, samt lätta lastbilar.

CITROËN grundades för 90 år sedan vid foten av Eiffeltornet i Frankrike. CITROËN har gjort sig känt som ett dynamiskt och kreativt märke. Under 2010 lanserades den nya DS-serien, som idag består av DS3, DS4 och DS5. Med sin stora erfarenhet av Créative Technologie erbjuder CITROËN ett brett modellprogram med bland annat två elbilar, ett stort utbud bilar med microhybrid-tekniken e-HDi och likaså en fullhybrid med benämningen Hybrid4. Detta tekniska försprång märks också på rallyområdet där CITROËN kan uppvisa åtta världsmästartitlar för konstruktörer. CITROËN har 10 000 kontaktpunkter för kunder, representation i över 90 länder och sålde under 2012 hela 1 265 000 bilar.