Citroën PÅ BILSALONGEN I PARIS 2012

Djärvhet, kreativitet och högt ställda krav är grundvärden för Citroën.De modeller som ställs ut på bilsalongen i Paris är en perfekt illustration av just detta. In sin ständigt pågående utveckling fokuserar Citroën på att höja standarden på sina modeller, öka internationaliseringen och hela tiden erbjuda ny teknik och innovationer. I Citroëns monter visas följande nyheter:

• Världspremiär för nya Citroën DS3 Cabrio
  • Premiär för den uppdaterade C3 Picasso
  • Limited edition av DS4 och DS5 Pure Pearl
  • Miljöanpassad teknologi med de nya bensinmotorerna Pure Tech på 3-cylindrar
  • Konceptbilen DS3 Electrum med 100 % eldrift
  • Konceptbilen Numéro 9
  • Övriga modeller inklusive C4 L och C-Elysée

- Standardhöjningen fortsätter. Det sker framför allt med den dynamiska och attraktiva DS-serien, som redan sålts i över 250 000 exemplar världen över. Nu utökas serien med Citroën DS3 Cabrio. Den nya modellen är en cabriolet som har kvar alla fördelar från DS3 – stil, körglädje och rymlighet – samtidigt som dess nedfällbara canvastak gör det möjligt att njuta av sol och vind. Taket kan fällas ned under körning, i upp till 120 km/h.

Andra höjdpunkter i modellprogrammet är bland annat DS4 och DS5 som får en sofistikerad Limited Edition, Pure Pearl. Dessutom har DS4 utökats med motorn

HDi 160 med sexväxlad automatlåda. För att öka den exklusiva känslan ännu lite mer erbjuds kunderna till DS-serien en mängd fina erbjudanden i Club Citroën DS Privilège (finns ännu ej i Sverige). En annan nyhet i C-serien, utöver Citroën C4 AIRCROSS som lanserades i april, är nya uppdaterade Citroën C3 PICASSO. Den här modellen har sålts i över 320 000 exemplar och fortsätter att utmärka sig med sin djärva design och nyskapande struktur.

- Citroëns internationalisering fortsätter med lanseringen av två sedaner med mycket stark karaktär – Citroën C4 L och C-ELYSÉE. Båda är avsedda för den starkt växande internationella marknaden, och de visas på pressdagarna. De har konstruerats i Frankrike av Citroëns internationella team och har därmed fått ta del av märkets stora sakkunskap vad gäller design, teknik och bästa kvalitet. Citroën stärker också sin ställning som globalt märke genom lanseringen av DS-serien i Kina, Latinamerika och Ryssland. DS-serien är med sin unika, attraktiva och ytterst raffinerade stil en verkligt lyckad företrädare för Citroën ute i världen.

- Citroën går nu ännu längre i sin strävan att skydda miljön. det sker med teknik och innovationer som är tillgängliga för alla och för all slags användning. Märket är ledande i Europa när det gäller låga koldioxidutsläpp (med ett genomsnittligt utsläpp på 124,6 g per kilometer) och erbjuder motorer som hela tiden blir allt effektivare. Det gäller till exempel motorn e-HDi 70 Airdream med elstyrd manuell växellåda i Citroën C3. Den har koldioxidutsläpp endast 87 g per kilometer med de nya bensinmotorerna PureTech. Andra fördelar är den avancerad teknik som redan nu finns med dieselhybriden Hybrid4 i Citroën DS5. Denna version utgör 20 % av alla sålda exemplar av DS5. Full eldrift i Citroën C-ZERO är också exempel på spetsteknologi. Citroën slår sig dock inte till ro med detta utan erbjuder också konceptbilen DS3 Electrum med 100 % eldrift och nyskapande design. Slutligen har Citroën utvecklat något helt nytt genom att erbjuda plattformen Citroën Multicity. Tjänsten har i år lanserats i Tyskland med en öppen bilpool med C-ZERO i Berlin, och i Frankrike erbjuds helt nya tjänster: hyrbilar och samåkning för privatpersoner.

Som en illustration av dessa tre fokusområden har Citroën skapat konceptbilen Numéro 9. Den visades för första gången på bilsalongen i Peking och är inte bara ett bevis på märkets internationalisering utan ger också en bild av framtid Citroënmodeller, både genom sin design och sin teknik. Numéro 9 visas för första gången i Europa på bilsalongen i Paris.

Bilsalongen i Paris är öppen för pressen den 27 och 28 september. CITROËN håller presskonferens den 27 september kl. 11.00 i Citroëns monter i Hall 1. Där finns också möjlighet att intervjua följande personer:

-       Frédéric BANZET, verkställande direktör för CITROËN

-       Thomas d’HAUSSY, produktchef CITROËN

-       Thierry METROZ, designschef för DS-serien

-       Alexandre MALVAL, designchef för C-serien

-       Philippe Narbeburu, affärschef för CITROËN Frankrike

-       Etienne MENANT, projektchef för CITROËN DS3 Cabrio

-       Bertrand DANTEC, designansvarig för CITROËN DS3 Cabrio och C-Elysée

-       André DUFOUR, projektchef för CITROËN C4 L

-       François DABADIE, projektchef CITROËN C-Elysée

-       Carlo BONZANIGO, ansvarig för konceptbilar

-       Hervé RICHARD, ansvarig för digitalt material och CITROËN Multicity

-       Yves Matton, chef för Citroën Racing och WRC-teamen

-       Citroën Racings rallyförare finns på plats under pressdagarna.

PRESSKONTAKT
Lena Rönnelius Ericson, informationschef

Tel 08-474 53 07 Mob 070-575 06 99 lena.ericson@citroen.com

För mer information, ladda ner den långa detaljerade versionen av vårt pressemeddelande daterat den 27 sept 2012.

Bilder finns att ladda ner från Cision Point, MyNewsDesk samt från Citroëns internationella pressarkiv www.citroen-presse.com

CITROËN grundades av André Citroën för drygt 90 år sedan vid foten av Eiffeltornet i Paris. Citroën har gjort sig känt som ett dynamiskt och kreativt märke. Under 2010 lanserades den nya distinkta DS-serien, som idag innefattar modellerna CITROËN DS3, DS4 och DS5. Med sin långa erfarenhet av ”Créative Technologie” erbjuder Citroën ett brett modellprogram med bland annat två elbilar, ett stort utbud av bilar med microhybrid-tekniken e-HDi och likaså en fullhybrid med benämningen Hybrid4. CITROËNs tekniska försprång märks också på rallyområdet där märket under de senaste åtta åren vunnit sju världsmästartitlar för konstruktörer. CITROËN har 10 000 kontaktpunkter för kunder, 11 500 medarbetare, representation i närmare 80 länder och sålde under 2011 hela 1 436 000 fordon, varav 220 000 bilar i Kina.

• paris
  • bilsalong