CITROËNS KONCEPTBIL ”AMI ONE” OMFAMNAR TILLGÄNGLGHET OCH DET URBANA LIVET

Ami One är en vision av hur Citroën ser på framtida mobilitet. Bilen drivs till 100% av el, den är ultrakompakt (2,5 m lång och 1,5 m hög), har plats för två och kräver inget körkort för bil, föraren behöver heller inte vara äldre än 15 år. Räckvidden är 100 km och batteriet laddas fullt på 2 timmar. Bilen är utvecklad för att vara ett alternativ till kommunala transportmedel och taxi.

Brukarens mobila behov i centrum
Det är det enskilda transportbehovet som står i centrum. Bilen kan hyras för ett par minuter, leasas för en längre tid eller köpas. För hyr- och leasingalternativet bokar man och sedan får tillgång till bilen via en app. Appen ger också information om vilka laddningsstationer finns tillgängliga. Bilens räckvidd är 100 km och Litium-jon-batterierna laddas vid en laddstation eller hemma med en Wallbox. Laddningen via dessa alternativ tar två timmar. Det finns också möjlighet att ladda batterierna via ett vanligt eluttag. Bilens toppfart är 45 km/h med ett nollutsläpp av CO2 under färd.

Design
Konceptbilen har ett modernt och färgstarkt designspråk. Bilen är kompakt (2,5 m lång, 1,5 m bred och 1,5 m hög) och kubiskt utformad för att få god plats i stadsrummet. Den är lätt (425 kg) smidig och lättmanövrerad, vänddiametern är 8 m. Dörrarna på bilen har olika öppningsriktning, upphängd i bakkant på förarsidan för att underlätta insteg och i framkant på passagerarsidan. Front- och bakparti har många gemensamma detaljer och stötfångarna är identiska. Materialvalen för interiören har renodlats och den interiöra designen förstärker bilens moderna och färgstarka utseende. Taket är ett antracitgrått öppningsbart canvastak. Karossen är orange och grå med detaljer i blått, den är försedd med Airbumps®. Bilen har stora glasrutor som släpper in mycket ljus. Körningen är ljudlös, interiören såväl rymlig som funktionell med sina många förvaringsutrymmen – detta är goda exempel på Citroën Advanced Comfort® i modern tappning.

TEKNISKA FAKTA

• framtid
  • konceptbil

PRESSKONTAKT

Pontus Hede, PR- och Marknadschef, Citroën Sverige + 46 (0)72541 55 30 – pontus.hede@citroen.se

Citroën Sverige
FSC Bilar AB är sedan 1 januari 2016 importör och generalagent för märket Citroën i Sverige. Citroën finns representerat på 75 försäljningsställen och ett hundratal verkstäder fördelade över hela landet. Vårt huvudkontor ligger i Upplands Väsby. Citroën, som har ett nytt och brett modellprogram av både person- och lätta lastbilar, grundades år 1919 av André Citroën i Frankrike och har sedan dess gjort sig känt som ett dynamiskt och kreativt märke. Dagens Citroënbilar är utvecklade efter ledorden design, komfort och användbar teknik. Citroën har 10000 försäljnings- och serviceställen i över 80 länder och sålde över 1 miljon fordon 2018. Dessutom har märket 8 världsmästartitlar för konstruktörer i WRC och 2 världsmästartitlar för konstruktörer i FIA WTCC.

För att upptäcka Citroën Origins (Citroëns samtliga personbilsmodeller sedan 1919) besök:http://citroenorigins.se/sv

Följ oss även på Facebook @CitroënSE