GENÈVE-SALONGEN 2019: CITROËN FIRAR 100 ÅR OCH VISAR EN NY KONCEPTBIL ”AMI ONE”, NYA C5 AIRCROSS SUV OCH TRE IKONISKA MODELLER

I Citroëns monter är det premiär för den nya konceptbilen Ami One, en kompakt bil för två som drivs av 100% el och är utvecklad för att vara ett alternativ till de konventionella transportmedlen i stadskärnan. I montern finns också Nya C5 Aircross SUV, tre ikoniska veteranbilar med anledning av 100-årsjubileet, samt Citroën Origins – en serie framtagen på befintligt personbilsprogram som en hyllning till och uppmärksammande av jubileet.

AMI ONE
Ami One är en vision av hur Citroën ser på framtida urban mobilitet. Bilen drivs till 100% av el, den är ultrakompakt (2,5 m lång och 1,5 m hög), har plats för två och kräver inget körkort för bil, föraren behöver heller inte vara äldre än 15 år. Räckvidden är 100 km, maxhastigheten 45 km/h och litium-jon-batterierna laddas fulla på 2 timmar. Bilen är utvecklad för att vara ett alternativ till kommunala transportmedel och taxi. Designen andas framtid och färgsättningen är orange, grå och blå. Bilen är försedd med Airbumps®. Ami One är placerad i en fiktiv stadsmiljö i montern där den kan köras på en bana.

NYA CITROËN C5 AIRCROSS SUV – SVERIGELANSERING I APRIL
Bilen lanseras i april på svenska marknaden och är Citroëns SUV. Detta är Citroëns nya flaggskepp och den nya generationens SUV inspirerad av kundernas förväntningar och behov. SUV’en erbjuder exceptionell komfort genom bl.a. Progressive Hydraulic Cushions ®, en slags stötdämpande kuddar placerade på båda sidor om fjädrarna, sätena är Advanced Comfort säten som med olika densitet på skummet i stoppningen ger en såväl avlastande som stötdämpande upplevelse. Framrutan och de främre sidorutorna är dubbellaminerade vilket stänger ute störande ljud från omgivningen. Baksätet är tredelat och sätena är individuellt skjutbara i fram- och bakled med lutningsbara ryggstöd, detta ger flexibilitet och moduläritet. Lastutrymmet är bäst i klassen och beroende på baksätets position rymmer det mellan 580 – 720l. Modellen erbjuder flera förarhjälpmedel och autonom körning nivå 2.

C5 Aircross SUV tillverkas i Rennes, Frankrike. Bilen är den första modellen i Citroëns ”LEV-offensiv” (Low Emission Vehicle) och kommer som plug-in-hybrid i början av 2020. I kombination med Ami One är detta ett tydligt tecken på Citroëns framtida energiomställning. Från år 2023 skall 80% av modellprogrammet finnas med en el-version, år 2025 skall 100% av modellprogrammet ha en el-version.

100 ÅR AV INNOVATION OCH MOBILITET
André Citroën skapade Citroën år 1919 och detta uppmärksammas i montern. På plats finns tre ikoniska modeller.
Typ A, den första massproducerade modellen i Europa. Modellen lanserades i juni 1919.
Traction Avant (B11/B15), denna bil ses som startskottet för utvecklandet av den moderna bilen.
2 CV, denna anspråkslösa, ekonomiska och okonventionella bil lanserades i Paris 1948.
Till 100-års jubileet har även en unik serie tagits fram, ”Citroën Origins Collector Edition”. De modeller som finns tillgängliga i serien är C1, C3, C3 Aircross Compact SUV, C4 Cactus och Grand C4 Spacetourer. Modellerna har fått en speciell lackering och interiör som flirtar med historien. Modellerna finns tillgängliga i svart, vitt eller grått med en två-tonslackering (undantaget C4 Cactus) med detaljer lackerade i bronsfärg, de är även utsmyckade med ett emblem på bakluckan. Interiören är grå med dekorativa element i guldfärg, t.ex. har mattorna fram och bak guldsöm.

PS. För Dig som ej har möjlighet att besöka mässan – kan Du besöka Citroëns monter här:

FOTO OCH FILM
www.citroencommunication-echange.com
Användarnamn: GENEVA_2019
Lösenord: Origins_1919

• Livsstil, mode, fritid

FSC Bilar AB är sedan 1 januari 2016 importör och generalagent för märket Citroën i Sverige. Citroën finns representerat på 75 försäljningsställen och ett hundratal verkstäder fördelade över hela landet. Vårt huvudkontor ligger i Upplands Väsby. Citroën, som har ett nytt och brett modellprogram av både person- och lätta lastbilar, grundades år 1919 av André Citroën i Frankrike och har sedan dess gjort sig känt som ett dynamiskt och kreativt märke. Dagens Citroënbilar är utvecklade efter ledorden design, komfort och användbar teknik. Citroën har 10 000 försäljnings- och serviceställen i över 80 länder och sålde över 1 miljon fordon 2018. Dessutom har märket 8 världsmästartitlar för konstruktörer i WRC och 2 världsmästartitlar för konstruktörer i FIA WTCC.

www.citroen.se

För att upptäcka Citroën Origins (Citroëns samtliga personbilsmodeller sedan 1919) besök: http://citroenorigins.se/sv