KONCEPTBILEN CITROËN DS3 CABRIO RACING PÅ GOODWOOD

Citroën visar upp en ny konceptbil DS3 Cabrio Racing. Märket som är starkt involverat i motorsport, med stora framgångar inom WRC och ERX, har valt the Goodwood Festival of Speed, den årliga mötesplatsen för historiska racingbilar, som arena för att visa upp sin senaste konceptbil. Konceptbilen DS3 Cabrio Racing kommer att nästa gång visas på höstens bilsalong i Frankfurt.

Den 12-14 juli kommer den nya bilmodellen Citroën DS3 Cabrio Racing ställas ut i Sussex i samband med the Goodwood Festival of Speed, den legendariska motorsportbegivenheten i Storbritannien.

Den nya konceptbilen kombinerar det bästa från Citroën DS3 Racing med de sofistikerade detaljerna i DS3 Cabrio. Citroën DS3 Cabrio erbjuder många möjligheter att anpassa bilen efter kundens personliga smak, och med endast 25 kilo extra i förhållande till originalmodellen behåller den de snabba köregenskaperna från DS3. Sébastien Loeb har testat bilen, se YouTube-länken, med hans provkörning av den nya konceptbilen, längst ner i detta pressmeddelande.

Det första som slår en när man ser konceptbilen Citroën DS3 Cabrio Racing är dess egna och sportiga framtoning. Karossen är matt i den grå tonen Moondark och kombineras med 19’’ fälgar i glänsande svart samt detaljer i svart krom på handtag, dekorlister och sidobackspeglar.

Konceptet är en äkta DS! De fräcka DS-detaljerna återkommer i olika former. DS-symbolen är exempelvis invävt i tyget på det svarta canvastaket, i en high-tech kolfiber look, och är ingraverad i sidobackspeglarna. En carminröd färg syns på bromsok, hjulnavet och på dörrarnas sidor och på delar av grillens DS-emblem.

Citroën Racings kompetens har tagits tillvara, vilket märks i drivlinan, de speciella bromsarna och hjulupphängningen, liksom inslaget av ett eget kolfiberkit. Bilen har även prestandan från racingversionen med en motor på 1.6 liter och 202 Hk.

Kupén på Citroën DS3 Cabrio Racing kombinerar prestanda med eleganta linjer. Stolsätena har en ny variant av det klockarmandsinspirerade flätmönstret som är specifikt för DS-modellerna. Mönstret finns på tre olika klädslar (nappa, läder med DS-mönster och alcantara). Sömmar med vackert formade stygn i carminrött introducras här på stolsäten, instrumentpanel och växelspak. Den carminröda färgen går igen i klädsel och på instrumentpanel i harmoni med dörrarnas sidor.

Med konceptet Citroën DS3 Cabrio Racing presenteras som tillägg en serie av andra lifestyle-produkter. I dessa ingår bilbarnstol med klockarmbandseffekt i tre material som koordineras med bilens övriga säten, samt hjälmar i samma färg som konceptbilens kaross.

Citroëns nya konceptbil DS3 Cabrio Racing är ett uttryck för personlig anpassning, radikala val och raffinerade lösningar i minsta detalj. Det vill säga en DS3 med öppet tak kombinerat med prestanda och sportigt utseende som utformats av Citroën Racing.

Konceptbilen kommer att ställas ut på bilsalongen i Frankfurt som arrangeras för 65:e gången i september.

Video och foton finns på följande länkar:

Sébastien Loeb test-drives the DS3 Cabrio: http://youtu.be/s64XcadDpps

ANVÄNDARNAMN (VERSALER/stora bokstäver): CONCEPTRACING LÖSENORD (VERSALER/Stora bokstäver): DS3CABRIO

PRESSKONTAKT: Lena Rönnelius Ericson, informationschef Citroën Sverige AB Tel 08-474 53 07 - Mob 070-575 06 99 lena.ericson@citroen.com