NYA CITROËN C4 PICASSO FÅR 5 STJÄRNOR I EURONCAP

CITROËN C4 Picasso får 5 stjärnor i EuroNCAP-testen.
Denna klassificering är ett välförtjänt resultat av det omfattande arbete som har lagts ned på denna nya MPV, den moderna kombin. Det gäller särskilt bilens gäller säkerhet men också den nya bottenplattan EMP2 som introduceras med denna modell.

Nya CITROËN C4 Picasso får 5 stjärnor i EuroNCAP och bevisar därmed det som den nya bottenplattan EMP2 har tillfört vad gäller säkerheten. Den här modellen är den första inom PSA Peugeot Citroën som har den nya bottenplattan. Klassificeringen är resultatet av det omfattande arbete som har lagts ned under utvecklingen av bilen, men den har också erhållits tack vare komfort- och säkerhetsutrustningen som finns i denna nya modell.

Den totala poängen uppgår till 82 % enligt protokoll 2013, med enskilda resultat på 5 stjärnor i fyra kategorier: säkerhet för vuxna, säkerhet för barn, fotgängarskydd och hjälpsystem.

CITROËN C4 Picasso är en utmärkt familjebil och särskiljer sig med sin barnsäkerhet och genom möjligheten att enkelt installera olika typer av bilbarnstolar.

Nya CITROËN C4 Picasso finns att få med olika hjälpsystem som bidrar till säkerheten, så som:

• Aktiv farthållare som anpassar hastigheten efter andra fordon.
  • Kollisionsvarnare med tre olika varningssignaler: visuell, ljudsignal och vibrationer i bältet.
  • Intelligent antispinnsystem som underlättar körning på underlag med dåligt grepp.
  • Aktiva säkerhetsbälten i framsätet, vilka automatiskt sträcks i en farlig situation.
  • Avåkningsvarnare med video (AFIL) som varnar föraren med vibrationer i bältet.
  • Helljusassistans, dvs. automatisk växling mellan hel- och halvljus.
  • Döda vinkeln-varnare.
  • CITROËN eTouch, ett utbud kostnadsfria tjänster som är tillgängliga dygnet runt, med manuellt eller automatiskt larm vid incidenter eller olyckor, samt lokalisering och tillkallande av räddningstjänst.

PRESSKONTAKT

Lena Rönnelius Ericson, informationschef Citroën Sverige AB Tel 08-474 53 07 - Mob 070-575 06 99 lena.ericson@citroen.com