NYA CITROËN GRAND C4 PICASSO – TECHNOSPACE DEN MODERNA KOMBIN

CITROËN visar nu de officiella bilderna på nya Grand C4 Picasso och tar därmed ytterligare ett steg framåt i sin dynamiska produktutveckling. Den här bilen har en unik stil som skiljer sig från versionen med fem säten och som uppvisar en ny balans mellan rymlighet och smäcker design. Den nya bottenplattan EMP2 (Efficient Modular Platform 2) möjliggör marknadens bästa förhållande mellan flexibilitet, rymlighet och tillgänglighet. Bilen har också rekordlåga koldioxidutsläpp med en version på endast 98 g/km och klassas som miljöbil i Sverige. Den här bilen blir först med den helt nya tekniken BlueHDi med en effekt på 150 hk och koldioxidutsläpp på endast 110 g/km.

Den nya modulära bottenplattan EMP2 har gjort det möjligt att använda ett extra långt axelavstånd på 2,84 m, det längsta i kategorin. Det innebär att bilen har samma längd som föregående generation, 4,59 m, men dessutom följande fördelar:

- Ökad flexibilitet med en tredje, nedfällbar sätesrad som ger plats för sju personer.

- Ökad rymlighet i kupén med det största utrymmet i kategorin på andra och tredje raden.

- Bättre tillgänglighet, särskilt till tredje raden, tack vare de optimerade dörröppningarna.

- Större lastutrymme med ytterligare 69 liter, totalt 645 liter VDA och över 700 liter när sätena på andra raden skjuts fram maximalt.

Nya Citroën Grand C4 Picasso har en ny motor, BlueHDi, som med den nya SCR-modulen (Selective Catalytic Reduction) uppfyller kraven i Euro 6-standarden. Detta är den enda teknik som kraftigt kan minska NOx-utsläppen (kväveoxider), en minskning med 90 %, och samtidigt minska CO2-utsläppen. Det ger ett för kategorin banbrytande förhållande mellan prestanda och förbrukning: en effekt på 150 hk med CO2-utsläpp på endast 110 g/km med manuell växellåda och 117 g/km med den senaste generationens automatiska växellåda.

Designen på nya Citroën Grand C4 Picasso särskiljer sig fullständigt från versionen med fem säten, bland annat genom den unika high tech-fronten, takbågarna som ger ett speciellt utseende från sidan och de nya bakljusen med 3D-effekt. Den har samtidigt alla fördelar från den nya generationen C4 Picasso:

- En ljus och luftig kupé med stilren design och mycket god komfort för alla passagerare. Som tillägg till utrustningspaketet Lounge Pack finns också speciella luftspridare på tredje raden.

- Teknik som ökar komforten med ett helt taktilt förargränssnitt med en högupplöst 12-tums panoramaskärm.

- Innovationer som förenklar körningen ännu mer, bland annat halvautomatisk parkeringshjälp och Vision 360-systemet som är en nyhet i sitt segment (dock ej tillgänglig på den svenska marknaden vid lanseringen.

- Ny balans mellan komfort och väghållning jämfört med tidigare generationer, med elektrisk servostyrning och optimerad hjulupphängning.

Fördjupad information finns att läsa i sektion 2 i vårt pressmeddelande.

FILMER OCH FOTON FINNS PÅ http://www.citroencommunication-echange.com/ ANVÄNDARNAMN (versaler): GRANDTECHNOSPACE LÖSENORD (versaler): VISION360

PRESSKONTAKT : Lena Rönnelius Ericson, informationschef, Citroën Sverige AB Tel 08-474 53 07 - Mob 070-575 06 99 lena.ericson@citroen.com

• ny personbil
  • kombi
  • nya grand c4 picasso

CITROËN

CITROËN grundades för 90 år sedan vid foten av Eiffeltornet i Frankrike. CITROËN har gjort sig känt som ett dynamiskt och kreativt märke. Under 2010 lanserades den nya DS-serien, som idag består av DS3, DS4 och DS5. Med sin stora erfarenhet av Créative Technologie erbjuder CITROËN ett brett modellprogram med bland annat två elbilar, ett stort utbud bilar med microhybrid-tekniken e-HDi och likaså en fullhybrid med benämningen Hybrid4. Detta tekniska försprång märks också på rallyområdet där CITROËN kan uppvisa åtta världsmästartitlar för konstruktörer. CITROËN har 10 000 kontaktpunkter för kunder, representation i över 90 länder och sålde under 2012 hela 1 265 000 bilar.