PRODUKTIONSSTART AV DS5 LOKALT I KINA

DS är ett fristående märke i Kina och lanserades där för 15 månader sedan. Bilmodeller, återförsäljarnätverk och speciella säljteam är på plats. Nu startar man den lokala produktionen av DS5 i Shenzhen och därmed tar DS ett steg vidare i sin offensiv på världens näst största marknad för premiumbilar.
Som ambassadör för DS5 i Kina är den franska modellen och skådespelerskan Sophie Marceau. Hon inkarnerar den franska charmen och elegansen, precis som DS5!

Bilmärket DS befäster sin position i Kina genom att man nu startar lokal produktion av DS5 i Shenzhen, en stad med 12 miljoner innevånare. Där inviger PSA Peugeot Citroën och dess samarbetspartner Changan en ny produktionsanläggning för detta ändamål och i ett första skede kommer fabrikens tillverkning att begränsas till DS5.

DS5 innebär ett nytt närmande till premiumsegmentet, med en elegant och vågad design som skiljer sig från mängden. Modellen lanserades i Kina år 2012. Utöver produktionen i Sochaux i Frankrike är den lokala produktionen i Kina en viktig bricka för tillväxten av DS-märket på världens största bilmarknad och den näst största marknaden för premiumbilar.

DS-märkets utveckling i Kina baseras på följande delar:

- Ett nätverk av återförsäljare som i slutet av året kommer att innefatta totalt 50 anläggningar, så kallade DS Stores, i 40 av Kinas största städer. Försäljningsställena kommer att ha samtliga modeller i DS-serien på plats – DS3, DS3 Cabrio, DS4 och DS5. Bilmodellerna tilltalar den moderna kinesiska eliten, som följer de senaste trenderna i premiumsegmentet där DS-serien passar in.

- Ett nyskapande utbud av tjänster som anpassas efter varje kunds personliga behov.

- DS World, den första utställningsbutiken i världen för DS-märket, öppnades på paradgatan Nanjing Road i Shanghai under våren 2013. Här kan besökarna uppleva ett universum som inspirerats av finaste fransk lyx och arvet efter den legendariska DS från 1955.

- En högprofilerad lanseringskampanj med Sophie Marceau som frontfigur för DS5 i Kina.

Märket DS har redan positionerats för att kunna växa i Kina, men ambitionen stannar inte vid detta: två nya lokalproducerade modeller – en sedan och en SUV – kommer att lanseras i C-segmentet under 2014.

Bilder kan laddas ner från: http://www.citroencommunication-echange.com Användarnamn (Obs! VERSALER): DS5CHINA Lösenord (obs! VERSALER): CHINE2013

PRESSKONTAKT Lena Rönnelius Ericson, informationschef Citroën Sverige AB Tel 08-474 53 07 - Mob 070-575 06 99 lena.ericson@citroen.com www.presse.citroen.com