City Gross och Apoteket inleder apotekssamarbete

Pressmeddelande   •   Jan 19, 2016 12:00 CET

Apoteket etablerar fullskaliga apotek i anslutning till åtta City Gross-butiker runt om landet. I och med samarbetet avvecklas City Gross samarbete med Apotek Hjärtat, vars åtta befintliga apotek i anslutning till City Gross övertas och förväntas vara i drift av Apoteket senast i maj.

Samarbetet mellan den familjeägda dagligvarukedjan och marknadsledaren på den svenska apoteksmarknaden innebär att City Gross upplåter attraktiva affärslokaler med hög genomström­ning av kunder i anslutning till de egna City Gross-butikerna, där Apoteket kommer att driva fullskaliga apotek med rådgivning, receptbelagda läkemedel och ett brett egenvårdssortiment.

– Jag är glad över att vi med våra två starka varumärken nu är överens om ett samarbete för att öka tillgängligheten till apotek i anslutning till våra City Gross-butiker! Vi var först inom svensk dagligvaruhandel med att satsa på receptfritt. Nu kommer vi tillsammans med marknadsledaren inom apotekssek­torn att kunna utöka våra kunders tillgång till kvalificerade apotekstjänster, säger Johan Johnsson, VD för Bergendahls Food, som äger och driver City Gross-butikerna.

De åtta apotek som Apoteket tar över från Apotek Hjärtat ligger samlokaliserade med följande City Gross-butiker:

Borås, Göteborgsvägen
Bromma, Bryggerivägen
Jönköping, Batterigatan
Kalmar, Trångsundsvägen
Kungälv (Ytterby), Torsbyvägen
Norrköping, Malmvägen
Växjö, Sambandsvägen
Örebro, Prologgatan

Övertagandet förväntas ske i månadsskiftet april/maj så snart Läkemedelsverket gett tillstånd för de nya apoteken.

Familjeägda Bergendahls Food äger och driver City Gross, landets fjärde största och snabbast växande dagligvarukedja med 39 butiker och e-handel med City Gross Matkasse och specialvaror. Bergendahls är idag ett av landets fem största svenskägda familjeföretag och det 103:e största (enl Veckans Affärer).

Bergendahls startades 1922 och ägs idag av familjen Bergendahl i tredje och fjärde generationen. Bergendahl & Son AB (kortnamnet är Bergendahls med genitiv-s) driver parti- och detaljhandel i Norden och Tyskland genom Bergendahl Food AB (City Gross, M.A.T., EKO, Hyllinge Cash, Den svenska matrebellen, Matöppet), Granit och Glitter.

Kommentarer (0)

Kommentera

By submitting the comment you agree that your personal data will be processed according to Mynewsdesk's <a href="http://www.mynewsdesk.com/se/about/terms-and-conditions/privacy_policy">Privacy Policy</a>.