City Gross och Apoteket inleder apotekssamarbete

Pressmeddelande   •   Jan 19, 2016 12:00 CET

Apoteket etablerar fullskaliga apotek i anslutning till åtta City Gross-butiker runt om landet. I och med samarbetet avvecklas City Gross samarbete med Apotek Hjärtat, vars åtta befintliga apotek i anslutning till City Gross övertas och förväntas vara i drift av Apoteket senast i maj.

Samarbetet mellan den familjeägda dagligvarukedjan och marknadsledaren på den svenska apoteksmarknaden innebär att City Gross upplåter attraktiva affärslokaler med hög genomström­ning av kunder i anslutning till de egna City Gross-butikerna, där Apoteket kommer att driva fullskaliga apotek med rådgivning, receptbelagda läkemedel och ett brett egenvårdssortiment.

– Jag är glad över att vi med våra två starka varumärken nu är överens om ett samarbete för att öka tillgängligheten till apotek i anslutning till våra City Gross-butiker! Vi var först inom svensk dagligvaruhandel med att satsa på receptfritt. Nu kommer vi tillsammans med marknadsledaren inom apotekssek­torn att kunna utöka våra kunders tillgång till kvalificerade apotekstjänster, säger Johan Johnsson, VD för Bergendahls Food, som äger och driver City Gross-butikerna.

De åtta apotek som Apoteket tar över från Apotek Hjärtat ligger samlokaliserade med följande City Gross-butiker:

Borås, Göteborgsvägen
Bromma, Bryggerivägen
Jönköping, Batterigatan
Kalmar, Trångsundsvägen
Kungälv (Ytterby), Torsbyvägen
Norrköping, Malmvägen
Växjö, Sambandsvägen
Örebro, Prologgatan

Övertagandet förväntas ske i månadsskiftet april/maj så snart Läkemedelsverket gett tillstånd för de nya apoteken.

Familjeägda Bergendahls Food äger och driver City Gross, landets fjärde största och snabbast växande dagligvarukedja med 39 butiker och e-handel med City Gross Matkasse och specialvaror. Bergendahls är idag ett av landets fem största svenskägda familjeföretag och det 103:e största (enl Veckans Affärer).

Bergendahls startades 1922 och ägs idag av familjen Bergendahl i tredje och fjärde generationen. Bergendahl & Son AB (kortnamnet är Bergendahls med genitiv-s) driver parti- och detaljhandel i Norden och Tyskland genom Bergendahl Food AB (City Gross, M.A.T., EKO, Hyllinge Cash, Den svenska matrebellen, Matöppet), Granit och Glitter.

Kommentarer (0)