Påminnelse - Aktivera samhället mot livskvalitetsbrott – vilka brottsförebyggande åtgärder föreslås?

Stiftelsen Tryggare Sverige och City i Samverkan bjuder in till ett frukostseminarium onsdagen den 19 september på temat “Aktivera samhället mot livskvalitetsbrott”, med bl.a. f.d. statsminister Fredrik Reinfeldt.

I juni 2017 tillsatte branschorganisationen Svensk Försäkring en Trygghetskommission med uppdrag att finna nya sätt att minska brottsligheten och öka tryggheten i samhället. Nu har kommissionen, under ledning av f.d. statsminister Fredrik Reinfeldt, presenterat sina förslag i rapporten “Aktivera samhället mot livskvalitetsbrott”.

I rapporten konstaterar Trygghetskommissionen att fler poliser inte är enda lösningen för att minska brottsligheten och öka tryggheten i samhället. När det gäller livskvalitetsbrott i form av skadegörelse och klotter, nedskräpning, “plankning” i kollektivtrafiken, offentlig urinering, ungdomsgäng som stör ordningen i offentlig miljö etc., kan andra aktörer göra stora insatser. Men vilka insatser handlar det om och vem kan göra vad? Kan lokal samverkan i form av s.k. BID, AMP eller Platssamverkan vara lösningen?

Vid seminariet medverkar f.d. statsminister Fredrik Reinfeldt (Trygghetskommissionen), stadsutvecklingschefen Helena Olsson (Fastighetsägarna), VD Per Eriksson (City i Samverkan), VD Andrew Spry (Tempest Security) och VD Pär Bygdeson (Livsmedelshandlarna).

Tid: 19/9 kl. 08.00-09.15

Plats: Scandic Klara, Slöjdgatan 7

Anmälan: via länken nedan

Seminariet är öppet för allmänheten och du bjuds på frukost. Varmt välkommen!

• stockholm city
  • samverkan