Sjukvårdsförsäkring är en rimlig medlemsförmån

Civilekonomerna har, liksom flera andra förbund, sjukvårdsförsäkring som en medlemsförmån. Är det inte fel att ha förmåner som riskerar att undergräva det offentliga systemet? frågar kritikerna.

Frågan är bestickande. Mot den kan invändas att den offentliga sjukvården avlastas. Detta är kända argument.

Det är inte bara när det gäller sjukvårdsförsäkringar som samhällets skyddsnät är lite perforerat. Ta arbetslöshetsförsäkringen till exempel: Eftersom den inkomst som ersätts är väldigt låg så har Civilekonomerna en egen inkomstförsäkring, som ökar grundtryggheten vid arbetslöshet.

Socialförsäkringssystemet i stort har också ett tak för ersättningar som betalas ut. De avgifter som tas ut av varje medborgare begränsas dock inte av taket utan där får man betala fullt ut för den inkomst man har.

Sjukvårdsförsäkringen är därför egentligen bara ett annat exempel på att systemen inte levererar vad de lovar. I förlängningen är det ett större problem - en del människor tror faktiskt att de ska få 80 procent av sin inkomst i arbetslöshetsförsäkring och blir chockade när det inte är så. Hela det sociala kontraktet riskerar i förlängningen att naggas i kanten.

För att återgå till sjukvårdsförsäkringen så erbjuder också många arbetsgivare en sådan. Det känns naturligt för oss, som ser till medlemmarnas behov, att erbjuda en försäkring även till de medlemmar som inte har den möjligheten men ändå ser behov att ha en sådan.

• inkomstförsäkring
  • a-kassa