Utbildning är motorn i tillväxten

Dessa mantra figurerar omkring i debatten, men fäster de? Ger de avtryck i handlingsprogram och åtgärder? I Alliansens valprogram 2006 utlovades satsningar – det är inte alla som tycker att de genomförts. Hur ska visionerna realiseras om vi inte tar de steg som krävs för att kunna nå dem?

När det gäller civilekonomutbildningen får varje lärosäte 39 000 kronor per student. Det räcker till 6-8 undervisningstimmar i veckan. Även om antalet timmar inte är det enda måttet på en kvalitativ utbildning så är talen för låga – inte vittnar de om verklig vilja att skapa en framgångsrik nation som bidrar till EU:s samlade styrka?

Civilekonomer blir ofta chefer – det förpliktigar. Cheferna har en nyckelroll i utvecklingen. Det borde också leda till att våra beslutsfattare känner ansvaret att skapa de bästa förutsättningar för den här viktiga nyckelgruppen. Vi kommer från vår sida att återkomma till detta.

Vi står dessutom snart inför den beryktade generationsväxlingen. Det kommer att finnas färre med lång erfarenhet att luta sig mot. På gott och på ont. Men det ger också anledning att skapa de bästa förutsättningar för den generation som ska ta över.

Men – i det här sammanhanget skulle jag vilja fråga efter goda idéer hur vi påverkar våra beslutsfattare. Ni alla som är engagerade i frågor om utbildningskvalitet – vad tror ni?

Dessutom: Enligt vår årliga undersökning Tre år efter examen är cirka 20% av alla civilekonomer chefer efter tre år. Det skulle vara intressant, som ett tips till dig som letar uppsatsämne, att veta mer om den gruppen. Ser den annorlunda ut än övriga som examineras? Vad är det för chefsjobb? Hur resonerar företagen som anställer unga chefer? Här finns mycket att forska kring!

Seminarium i Almedalen: onsdag, den 7 juli, kl 11:00-12:00, Kårhuset Rindi

Benny Johansson