Arbetslivskontakt; Ny unik tjänst för unga civilekonomer som har frågor om yrkeslivet

Ny unik tjänst Arbetslivskontakt För studerande och nyexaminerade som har frågor om yrkeslivet De medlemmar i Civilekonomerna som studerar eller just har tagit examen har nu Civilekonomernas verktyg Arbetslivskontakt till hjälp i sin kommande karriär. Varför? Civilekonomstudenter har i våra mätningar uttryckt att högskolornas och universitetens kontakter med arbetslivet är mycket otillräckliga. Studenterna är dåligt förberedda på det arbetsliv som väntar dem. Mer erfarna medlemmar har uttryckt att deras föreställning om arbetslivet har justerats kraftigt i och med det första jobbet. Civilekonomerna har därför tagit initiativet till en ny och unik tjänst som ska hjälpa juniora civilekonomer/ -studenter en bit på traven. Tjänsten kallas Arbetslivskontakt. Vad? Arbetslivskontakt är ett slutet sökverktyg på nätet som du når via Civilekonomernas hemsida. Anslutna till Arbetslivskontakt finns ett 100-tal erfarna civilekonomer som hjälper den juniora medlemmen att få svar på sina funderingar kring jobb och arbetsliv. För att ringa in en lämplig erfaren kollega gör junioren en sökning i vår databas på nätet, t ex vilken yrkeserfarenhet och vilken inriktning på utbildning kontaktpersonen ska ha. Systemet hittar någon som passar sökprofilen, och sedan är det fritt fram för junioren att mejla sina frågor. Upplägget är anonymt. Vem kan utnyttja Arbetslivskontakt? Betalande studerandemedlemmar samt medlemmar som är nyexaminerade under 2006 eller tar examen under 2007 har tillgång till tjänsten. För mer information Robert Lundin Marknadsföring 08-783 27 50 070-718 44 45 robert.lundin@civilekonomerna.se