Civilekonomerna förordar förhandlingslösning

Sveriges Ingenjörer och Unionen har i dag varslat om konflikt för att driva igenom kravet på flexpension. Civilekonomerna står bakom yrkandet om flexpension men kommer inte att ta ut sina medlemmar i strejk.

Vi förordar i stället en förhandlingslösning, säger Mikael Andersson, förhandlingschef på Civilekonomerna.

Sveriges Ingenjörer och Unionen har i dag varslat om konflikt för att driva igenom kravet på flexpension mot arbetsgivarorganisationen Almega i årets avtalsrörelse. Civilekonomerna står bakom Sveriges Ingenjörers yrkande om flexpension. Förbundet anser dock inte att det är en fråga att gå i konflikt för.

– Vår uppfattning är att pensionsfrågor ska lösas i samförstånd och med förutsebarhet för framtiden. Därför kommer Civilekonomerna inte att ta ut sina medlemmar i en strejk. Vi förordar i stället en förhandlingslösning, säger Mikael Andersson.

För mer information:

Mikael Andersson, förhandlingschef Civilekonomerna