Ekonomjobben som ger bäst betalt!

Pressmeddelande: Medellönen för ekonomer klättrar till 52 911 kronor i Civilekonomernas senaste lönestatistik – vilket är rekord. Bland de 20-talet vanligaste ekonomtitlarna har VD/kommunchef, CFO och försäljningschef bäst betalt.

Ekonomlönerna stiger i rask takt. Det framgår av Civilekonomernas senaste löneenkät där 11 000 medlemmar svarat. Medellönen hamnar på 52 911 kronor vilket är en uppgång med 3,8 procent jämfört med fjolårets siffror. Bakom uppgången står en urstark arbetsmarknad för akademiskt utbildade ekonomer.

– Många av våra medlemmar kan välja och vraka mellan jobben. Det sätter förstås också sina spår på lönerna, säger Ulrika Wallén, utredare på Civilekonomerna.

Förbundets statistik pekar även på stora löneskillnader beroende på titel. Bland de 20-talet vanligaste ekonomtitlarna har VD/kommunchef (109 682 kr), CFO (91 074 kr) och försäljningschef (75 142 kr) den högsta medellönen. Lägst bland titlarna hamnar ekonomiassistent, revisorsassistent och skattehandläggare.

Mycket talar för att efterfrågan och den positiva löneutvecklingen för ekonomer kommer att hålla i sig.

– Det gäller särskilt för dem som kommit en bit i karriären. SCB:s senaste Arbetskraftsbarometer visar att arbetsgivarna får allt svårare att rekrytera erfarna ekonomer, säger Ulrika Wallén.

Tio i topp - bäst betalda ekonomjobb (medellöner för vanliga titlar):

1. VD/Kommunchef: 109 682 kr
  2. CFO: 91 074 kr
  3. Försäljningschef: 75 142 kr
  4. Marknadschef: 66 736 kr
  5. Key Account Manager: 64 253 kr
  6. Avdelningschef: 63 678 kr
  7. Ekonomichef: 62 835 kr
  8. Affärsutvecklare:  59 651 kr
  9. Redovisningschef:  59 014 kr
  10. Managementkonsult: 58 750 kr

Hela listan med löner och titlar hittar du här