Krigshotet i Irak - Så håller du dig informerad

Vilken återverkan kan ett eventuellt krig i Irak få för Sverige och oss själva? Och var får vi svar? Civilförsvarsförbundet vägleder medborgarna och hjälper dem på traven. Sedan några dagar tillbaka informerar Civilförsvarsförbundet allmänheten – via sin hemsida www.civil.se – om hur Irak-konflikten påverkar oss svenskar. Även länkar till andra viktiga och upplysande hemsidor finns att tillgå. – Vår erfarenhet från Kuwait-kriget 1991 och hoten med anthrax/mjältbrand som följde på terrorattackerna mot USA den 11 september 2001, är att många svenskar undrar om och hur vårt eget land påverkas, säger generalsekretare Anders M. Johansson. Civilförsvarsförbundet tar folks oro på allvar och erbjuder därför svar på de vanligaste frågorna. Hur påverkas vi av krigshotet? Hur håller vi oss informerade på bästa sätt? Och vilka kanaler är trovärdiga? – Vi gör dock inga egna bedömningar av hotbilden. Däremot försöker vi att samla in uppgifter från ansvariga myndigheter. Det är nämligen inte lätt för vanligt folk att hitta rätt bland alla myndigheter och expertinstanser, anser Anders M. Johansson. För mer information kontakta: Generalsekreterare Anders M. Johansson, tfn 070-647 60 95 Informationschef Gunilla Ekholm, tfn 070-540 15 65 Pressekreterare Johan Perwe, tfn 070-209 78 51

Anders J Andersson