Fasadskyltskoncept till Dentsmile som är Sveriges nya tandvårdskedja!

Dentsmile är en privat tandvårdskedja där varje klinik ägs och drivs direkt av tandläkare.

Deras mål är att ge dig den allra bästa upplevelsen och vården. Att erbjuda de bästa och modernaste behandlingarna som går att få. Till priser som gör att ingen ska behöva välja någon annan. Bra och trevligt behöver inte vara dyrare. Tvärtom.

Vår kund tog kontakt med oss rörande en uppstart av förstudie, initialt rörande fasadskylt till Dentsmiles kontor på Kungsgatan i Stockholm. Efter att ha startat upp dito med en survey, analys av logotyp och önskemål om placering av den önskade fasadskylten meddelade kunden oss att man var inne i slutskedet av att skriva ett kontrakt med en ny tandläkarmottagning i Uppsala, närmare bestämt centralt belägen på Kålsängsgränd 10.

Sagt och gjort, omprioritering var ett faktum och vi gav oss iväg till Uppsala för att inventera och analysera de befintliga skyltarna, samt avsaknaden av dito.

Efter att ha fört samtal med personal på plats stod det klart att tidigare verksamhet som drivit tandläkarmottagningen i begrepp att övergå i Dentsmiles regi, hade haft skyltar placerade på ett inte helt optimalt sätt. Då huvudentrén invid Lloyds apotek Samariten, tidigare Apotek samariten saknade uppskyltning. Detta trots att en fin profilskylt var placerad vid en entré som inte används. I och med detta faktum stod det klart för oss att detta var ett projekt som i stora drag gick ut på att göra om och göra rätt.

Efter att för kunden redogjort tilltänkt koncept i form av fotomontage, teknisk beskrivning med exempelplaceringar för de olika skyltarna och dito möjligheter som stod till buds, bla. baserat på fastighetens centrala placering, typ av befintliga skyltar för ex. apotek etc. kunde vi slutföra förstudien och erbjuda en offert för dito skyltar samt dito i handlingar för bygglovs godkännande.

På dito offert valde sedan Dentsmile att gå vidare med och lägga en order på samtliga exteriöra skyltar samt även kompletterande skyltar för interiört bruk av ett flertal olika typer. Ett komplett skyltkoncept landade i allt från nya fronter till befintlig flaggskylt, ny flaggskylt - inifrån ledbelyst vid entré, inifrån ledbelyst fasadskylt vid gavel, receptionskylt med friskurna bokstäver och logotypsymbol och ett flertalt nya uppdaterade hänvisningsskyltar

Bildkollaget visar ett axplock av de olika skyltarna med en röd tråd, och i detta fall, en logotyp i en turkos nyans.

• diodskyltar
  • profilskyltar