Fastighetsregister i svart corian med integrerad LED till Vattenfalls kulturmärkta 50-talshus i Råcksta / Vällingby parkstad

Vattenfalls kulturmärkta 50-talshus i Råcksta förvandlas just nu till ett unikt bostadshus. Fastigheten på Östersundsgatan 7 har 15 våningar och en magnifik takterrass på 16:e våningen.

Totalt byggs och färdigställs den tidigare kontorsfastigheten om till 231 bostäder i Råck 16 av Peab. Det blir bostäder i alla storlekar och för alla familjekonstellationer. Förutom bostäder kommer det att finnas gym och café i huset.

När vi fick förfrågan från PEAB om ett fastighetsregister till denna fastighet var man i första skede ute efter ett traditionellt fastighetsregister i natureloxerad aluminium, men efter att vi på plats inspekterat entrén till Östersundsgatan 7 som nu är klädd med svart blankpolerad marmor blev det uppenbart att en standardskåp inte var aktuellt.

Vi har sedan tidigare levererat olika typer av fastighets- och hyresregister specialdesignade och i corian, (kompositmaterial som till stor del består av sten i flertalet färgvarianter). Baserad på de exteriöra förutsättningarna föll det sig naturligt att föreslå en lösning i corian även för denna fastighet. Det som dock skilde sig avsevärt från tidigare projekt var att man hade behov av ett betydligt större skåp som dessutom skulle vara flexibelt med tanke på att det handlar om totalt 231 bostäder i denna fastighet.

et skåp som nu är beställt av PEAB är från grunden ett traditionellt skåp som kläs om samt förses med LED-belysning. Inredningen är av klassiskt snitt och informations- och och våningsplanskyltarna invändigt är i rostfritt med gravyr. Kronan på verket är att vi även integrerar porttelefonen under själva skåpet. Även denna tillbyggnad i corian.

Fotomontaget visar hur skåpet är tänkt att se ut.

• fastighetsregister
  • entréskyltar