Gjutna fastighetsskyltar för fastighetsbolaget Egirs - En tolkning i rustikt konstnärligt eller strikt modernt utförande?

Vad betyder att tolka/tolkning ?

Wikipedia återges följande: Säga vad (något) (egentligen) betyder, uttrycka hur man uppfattar (något), ge uttryck åt samt göra sig till tolk för.

När vi fick en förfrågan och inledde projekt för vår kund fastighetsbolaget Egirs ställdes vi inför just det vi vardagligen arbetar med. Nämligen att tolka, och mer specifikt, tolkning av en befintlig logotyp, grafisk profil och ibland utifrån en framtagen manual.

Syftet av tolkningen?

Att i samarbete med våra kunder omvandla och framtona deras intentioner och värderingar till en skylt i fysik form.

Det krävs en viss fingertoppskänsla att välja ut och att bolla olika idéerna med våra kunder. Inte allt för ofta har vi en utmaning i just konvertering från tanke till handling. Det är därför vi sedan många år tillbaka har förfinat våra processer för att just konkretisera en tanke eller en sinnesbild till en skylt som inte sällan överträffar våra kunders vildaste förväntningar.

Sammantaget för projektet att ta fram skyltar för Egirs lade vi fokus på en tolkning av hur två färgnyanser i blått kunde förmedlas i fysik form, vilket material och hur en gestaltning kunde spegla företagets moderna framtoning.

Vad kan en tolkning leda till?

Vägen var inte given. Efter att vi tagit fram ett underlag med ett flertal skisser togs beslut om att vi hantverksmässigt skulle modulera fram en prototyp som konverterades och gjöts i aluminium. Vi kallar detta för den konstnärliga tolkningen där vi tog fasta på det rustika.

...och slutresultatet av tolkningen?

Kunden var nöjd men ville även att vi skulle ta fram det som vi kallar för en mer strikt tolkning.

Efter 3D visualisering och dito framtagning av fysik modell i det slutgiltiga utförandet har vi nu levererat femtio unika fastighetsskyltar. Dessa är gjutna i aluminium & kompletterade med glansförnickling, en ytbehandling för ökad tålighet och glans.

Så vad betyder tolkning?

Det är i detta fall resultat av de olika tolkningsmodellerna, konstnärlig som strikt tolkning.

• konstnärlig skylt
  • gjuten skylt