Inifrån belysta ljusskyltar helt i opalvit akryl till ArkDes, Arkitektur- och designcentrum

Vi har sedan mer en ett decennium kontinuerligt levererat olika typer av skyltar till dåvarande arkitekturmuseet, numera ArkDes, Arkitektur- och designcentrum, beläget på Skeppsholmen i Stockholm.

ArkDes är ett nationellt centrum för arkitektur och design. I det arkitektritade huset (Rafael Moneo) på Skeppsholmen i Stockholm finns något att upptäcka för alla åldrar. Här samsas byggnadsforskare,
förskoleklasser, familjer och andra nyfikna.

En typ av skylt som på senare tiden har blivit allt mer populär, såväl interiört som exteriört är den klassiska ljuslådeskylten men numera helt i opalvit akryl. Numera oftast bestyckad med högeffektiva vitlysande dioder, beroende på applikation och användningsområde samt kunds önskemål. Det som är specifikt för denna moderna skyltmodell är att nästan alla sidor är belysta och att text/information allt som oftast är i svart.

Det som gör denna typ av skyltmodell så estetiskt tilltalade är att den generellt saknar ett kraftigt ramverk, gavlar och sidor etc, vilket möjliggör ett sobert, minimalistiskt samt ett elegant intryck. Detta gör att den fungerar utmärkt att ställa i en hylla, i skyltfönster, fristående som solitär eller i kombination med övrig inredning.

Denna skyltmodell levererar vi även i som så kallad flaggskylt, ”dubbelsidig” för tex exteriört bruk se kommande blogginlägg ref. Stutterheim Raincoats.

För att öka stabiliteten och möjliggöra exteriört montage förses därför denna typ av skylt med ett tak eller botten mot vägg eller en kombination av dito. Detta då dessa skyltar utsätts för större påfrestningar så som väder och vind, samt de faktum att de oftast är betydligt större en sina syskon modeller.

Vi har nu levererat två kompletta ljuslådor i opalvit akryl med stickkontakter för att placeras i bokhyllor till det vackra och prisade specialbibliotek belägen i ArkDes, Arkitektur- och designcentrums fastighet.

Bilderna visar natteffekt på dessa ljusskyltar.

• diodskyltar
  • fristående skyltar