Koppar - En metall för din exklusiva skylt?

Olika metaller har olika egenskaper, inte bara ur en teknisk synvinkel utan också ur en rent visuell. De förmedlar olika karaktär och inger en viss känsla. I det här blogginlägget kommer vi att fokusera på koppar.

Koppar (latinskt namn, Cuprum) är en halvädel metall. Koppar har en rödaktig ton. I fuktig luft, särskilt i närvaro av luftföroreningar, bildas ett brunt oxidskikt, som sedan kan omvandlas till en grön patina, kallad ärg.

I skylt och inredningssammanhang används dess egenskaper för att förmedla "mjuka" och intima värden som inger en känsla av hem. Beroende på vilket utryck man vill förmedla används de olika stadierna av åldrande samt olika typer av ytbehandlingar.

Koppar kan med fördel både poleras, borstas, slipas och bokstäver, logotyper kan med utmärkt resultat lödas ihop som efter bearbetning resulterar i att skarvar blir osynliga.

Vad gäller ytfinish finns det ett otal möjligheter i allt från grovt linjärt till det i skyltsammanhang vanligt förekommande "fin satin" (halvmatt) eller polerad yta (glänsande) som tas fram genom att bearbeta, slipa och polera på olika sätt.

Koppar och kopparlegeringar är mycket korrosionshärdiga men ytskiktet förändras med tiden genom oxidering om den inte skyddas. Man kan förhindra eller fördröja förändringen genom att anbringa ett skyddande lager av klarlack, exempelvis i form av polyuretanlack som i skylt- och inredningssammanhang är lämplig då den möjliggör att kopparn behåller sin grundfärg.

Är önskemålet att istället påskynda "åldrandet" för att uppnå en sliten, patinerad yta skyndar man istället på processen genom att oxidera metallen med olika typer av behandlingar.

För mer information om lanseringen samt om bolagen kan du gå in på följande länkar PINC, Grow och Paulig Group.

Vid tillfället för förfrågan hade kunden formulerat relativt specifika önskemål om skyltens utförande. Den skulle vara i koppar samt i en viss storlek anpassad efter placering på en fondvägg. Vidare lade kunden stor vikt kring att skylten inte bara skulle vara exklusiv utan även att leverans skulle ske snabbt med en angiven deadline på två veckor efter bekräftad order.

Bilderna i kollaget visar den klarlackerade, blankpolerad kopparskylten med en "prick" i fluorescerade lack som vi levererade och monterade innan deadline. Denna återkoppling fick vi då vi ställde frågan om skylt var i linje med kundens önskemål:

"Yep - jag lyckades gå förbi precis när han var klar så jag såg slutresultatet. Det är KANONFINT!!! Både vi och kund är supernöjda - hälsa gärna vidare till alla som varit inblandade, inte minst den som tagit fram "bokstäverna"."

Vad tycker du, förmedlar denna skylt det som är signifikant för just koppar?

• blankpolerad skylt
  • interiör skylt