Lysande glasinstallation i mark till Sahlgrenska

För ca 6 månader sedan fick vi ett samtal av en person som heter Christian Sandell, han berättade att han är ljuskonstnär och hade vunnit i hård konkurrens med andra konstnärer att ta fram en ljusinstallation till Sahlgrenska sjukhuset.

Christians fråga om vi hade kompetens inom detta område ( frågan är inte obefogad då projektet är av en mycket speciell och omfattande karaktär ) projektet kan i korthet beskrivas som belysta ljuspartier i mark på en yta av 8x34 meter mellan två st fasader, denna ljusinstallation skall förutom att vara estetisk tilltalade tåla att en lastbil på totalt 34 ton skall kunna åka över dito!!

Mitt råd till Christian var att vi skulle ta ett förutsättningslöst möte för att gå igenom hans projekt, sagt och gjort ett par dagar senare kom han till vårt kontor med ritningar och en mockup på hur han hade tänkt sig hela projektet.

Efter detta möte enades vi om att vi skulle ta ett nytt möte, detta med vår samarbetspartner inom glas/glasfasader etc. Följande möte med Morgan som ansvarig på företaget Klar display media med inriktning på komplexa glas installationer belysta som obelysta, blev det uppenbart att vi tillsammans kunde föra detta projekt i hamn.

Nu på vårt senaste möte har vi ytterligare kommit fram i processen, designen är bestämd, Christian har bestämt att det skall vara 4 olika färger, nu arbetar vi vidare med att diskutera med arkitekter, tekniska konsulter, glastillverkare i Tyskland med specialitet på belyst glas i tunnlar och för andra publika applikationer.

Nedan ser ni lite visualiseringar om hur projektet som är sanktionerat, och har godkänd budget och skall vara klart på Sahlgrenska till 2015.

• glasskyltar
  • www.clarex.se