Marmorering, en sann konst för innovativa, nyskapande skyltkoncept från Clarex

Marmor och andra bearbetade stenarter är tidlösa material som vi under de senaste åren har sätt öka i popularitet. Detta gäller i synnerhet för den vita italienska Cararran och mer lokalt den svenska Kolmårdsmarmorn. Troligtvis har du redan mött någon av dessa privat som exempelvis i bordsskivor, uppläggningsfat eller i butiks- och köksinredningssammanhang.

Genom att använda sig av marmor signalerar man genuinitet och exklusivitet. Baksidan är att de föremål som delvis består av marmor generellt har en hög vikt och är relativt känsliga för åverkan, framförallt tunna detaljer eller skarpa kanter. Därtill kan läggas att det dessutom är svårt att arbeta med om du vill åstadkomma tunna "lätta" konstruktioner.

Är det möjligt att använda marmor i skyltsammanhang?

Marmor är med andra ord inte ett bra materialval som konstruktion/skyltkropp till exempelvis en inifrånbelyst LEDskylt som bland annat generellt är ihålig för att rymma dioder, elektronik etc.

Så om marmor är ett tungt, känsligt och svårt att bearbeta, hur kan vi då ta tillvara det marmorn signalerar utan att förse skyltens utförandet med marmorns baksida?

Fler alternativ tillbuds - Ett alternativ med den rätta känslan.

Att använda sig av halvfabrikat känner du säkert till i matlagning. Men det är något som praktiseras inom flertalet områden och branscher, så också inom skyltbranschen.

Efterfrågar du marmor inom vår bransch har du kanske redan stött på två halvfabrikat i form av prefabricerade självhäftande laminat eller i form av printad dekor. Nackdelen med dessa är att du inte kan ta miste på vad som är riktig marmor och dessa alternativ, bland annat eftersom de är baserade på befintliga marmormönster, oftast med upprepningar där äkthetskänslan inte infrias utan istället inger en "billig look", lite som en tapet med tegel.

För att uppnå den rätta äkthetskänslan utan upprepning återstår bara ett alternativ vilket är att använda en teknik som kallas för marmoring.

Vad är marmorering?

Marmorering är en gammal målarteknik som tagits fram för att imitera olika material, exempelvis marmor och trä. Den klassiska marmortekniken är vanlig i herresäten, palats, kyrkor och trappuppgångar, särskilt i äldre hus från 1800-talet och fram till sekelskiftet då marmorering i Sverige hade sin storhetstid.

De senaste åren har marmorering fått en renässans eftersom populariteten kring marmor ökat.

Rent tekniskt är marmorering en konstnärlig målningsteknik med laserande pigment i olika lager som formas fram med olika slags penslar, natursvamp, trasor etc. Penseldrag "trollas" bort med en speciell pensel som "fördriver" och gör ytan mjukare / suddigare. Andra penslar och exempelvis natursvamp bidrar med de karakteristiska mönster som finns för den tilltänkta marmorsorten. Olika marmorsorter kräver olika kombinationer av pigment och struktur. Tekniken och handlaget varieras och bidrar till att du näst intill inte kan bedöma om det är en marmorering du har framför dig eller en marmorsten.

Andra sten & marmorlikande material

Är "tyngden" i materialet en viktig komponent kan även Corian vara ett alternativ. Corian är ett kompositmaterial som kombinerar den inneboende tyngdhetskänslan hos sten utan att för den delen väga lika mycket, vara lika bräcklig eller stötkänslig som sten och kan med lätthet formas med och bearbetas utan marmorstenens baksidor.
Förenklat består Corian av ett stenpulver som blandas med ett bindande medel och kan vara stukturfri och helt jämn likväl som med mönsterartad struktur.
Corian efterliknar generellt olika typer av granitsten och finns i varierande utföranden, utseenden och färger. Har du frågor gällande detta material får du gärna kontakta oss.

Mer om Kolmårdsmarmor:

Kolmårdsmarmor är en svensk marmor som bryts i området kring Kolmården, ett större bergs- och skogsområde, och benämns internationellt ofta som "the swedish green". Här, i sitt hemland är den mycket populär och du har garanterat sätt den på fasadbeklädnader, trappuppgångar och golv.

Kolmårdsmarmor har karakteristiskt sätt nyanser av grått och grönt, ofta i oregelbundna ränder med inslag av prickar och fläckar i vitt, svart och brunt. Det som är spännande med denna marmor är dock att den kan skilja sig mycket i utseende, beroende på var i Kolmårdenområdet den är bruten. Den kan den variera från nästan vitt till ljusbrunt, olivgrönt, grått, mörkbrunt och närmast blått till svart samt ibland med alla dessa variationer enbart på en mindre bit. Det gör att man kan välja olika nyanser efter smak och tycke och även kombinera dem för att få ett mer livligt uttryck.

På kollaget nedan har "stenhuggaren" dvs. konstnären efter kundens förhandsval valt ut enbart ljusare partier för att skapa en Kolmårdsmarmor som bildar en ljus fond till detta unika och innovativa, nyskapande koncept.

• patinerad skylt
  • ljusskylt