Schablonmålad fasaddekor till prisbelönta cocktailbaren Corner Club, en del av Restaurant Frantzén The Flying Elk

I hörnet av lilla Nygatan och Tyska Brinken ligger baren Corner Club i Gamla Stan, Stockholm.

Vi har sedan många år fått nöjet att kontinuerligt få leverera skyltar och dekorer till Restaurant Frantzén, The Flying Elk och Gaston – Wine Exploring som även dem tillhör samma företags grupp.

Vår senaste beställning är av det traditionella snittet, en svart målad dekor direkt på väggen.

Efter förbesök och analys av väggarna på plats, samt kontrollmätning kommer nu vår schablonmålare att ta fram schabloner i HEX-vinyl, dekoren stöppla vilket betyder att man ”duttar” dit färgen.

Schabloner i vinyl används företrädelsevis på väggar och tak där underlaget är ojämnt och där det kan vara svårt att få t.ex. en vinyldekor att fästa permanent. Man får med hjälp av en schablon en utmärkt möjlighet att skapa en integrerad målad dekor och undviker vinylens begränsningar. Vinylschabloner används bara en gång per tillfälle, eftersom schablonen är förbrukad när den har anbringats.

Schabloner finns också i hårdplast och metall och är lämpliga när man vill använda samma schabloner flera gånger. Begränsningen ligger i att man måste ha små ""flärpar"" som håller ihop delar i t.ex. siffror och bokstäver. Det förutsätter också att underlaget är plant så att schablonen sluter tätt och färgen får en jämn kant. Även tunn plast används t.ex. till bårder vid målning mot tak, bröstning på vägg eller i stället för tapet.

Fotomontaget och det digitala originalet kommer från kund och ligger nu till grund för det arbete som vi beräknar bli klart strax efter midsommar.

• fasadskyltar
  • schabloner