Två företag, en skyltmodell

Nu i veckan har Clarex bland annat fått in två beställningar av två kunder som vi arbetat med tidigare, Addnature Kidz och Ylab.  Båda företagen vill nu förnya sina grafiska profiler och där ingår naturligtvis även deras skyltning. Intressant i sammanhanget är att både Addnature och Ylab som har helt olika inriktningar i sina affärdmodeller trots allt valt liknande  skyltar både i utförande och färgval, de frångår sina tidigare ljusa färgertill fördel för så kallade profil 10-skyltar med svart grundfärg. Med denna förändring vill de förtydliga och framhäva sina nya logotper och inriktningar.

Det säger ganska mycket om hur vi i  kombination av materaial och belysning, med en och samma skyltmodell, kan skapa helt olika uttryck som passar två helt olika företag i olika brancher.

En p-10 skylt har en dekaperad front som fylls med 10 mm utstickande konturskuren akryl i motsvarande storlek och form som den utskurna logotypen, skylten belyses sedan på önskat vis. Toppen av akrylen kan beläggas med folie i önskad kulör. Folien kan antingen vara genomlyslig (translucent) eller homogen. Vid translucent vinyl släpper den genom belysningen även genom framsidan av bokstäverna/logotypen. Vid homogen heltäckande vinyl släpps ljuset endast ut genom sidorna, och topparna upplevs svarta i mörkret, så callad coronaeffekt.

• ljuslådor
  • ljusskyltar