Clarion Hotel Stockholm visar Militza Monteverdes videoverk “Forest Fantasy”

Clarion Hotel Stockholm har sedan öppningen 2003 satsat på skandinavisk samtida konst. Runt om på hotellet finns över 50 verk som är helt gratis att ta del av. I hotellets entré visas rörlig videokonst. Mellan 22 januari - 21 mars visas Militza Monteverdes “Forest Fantasy” - en skildring i 3D som är såväl en virtuell koreografi som en existentiell monolog som kretsar kring fåfänga och prestation. Huvudpersonen i konstverket är en avatar, modellerad efter Monteverde själv.

Militza Monteverde, född 1986, bor och arbetar i Stockholm och har en Master of Fine Arts från Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. Monteverde arbetar med video, skulptur och textil, som inte sällan sammansätts till installationer. I hennes arbete utnyttjar hon rollspel och berättande för att skildra utanförskap, kärlek och kollektivitet.

- Det kanske går att dra en parallell mellan den ständiga genomströmningen av människor på hotellet och det faktum att min avatar också ständigt “är på språng”. Ibland stupar hon, påtagligt oberörd i sitt nya tillstånd men prestationen att ständigt uppfattas som vid liv fortsätter. Så jag tror hon kommer trivas, säger Militza Monteverde, konstnär.

Vernissage hålls den 8 februari mellan kl. 18.00-20.00. Videokonsten kommer under kvällen presenteras av konstnären själv, Militza Monteverde, Jeanette Steinsland (GSB/Gallery Steinsland Berliner) och Martin Wickström (KiWI AB). Ingen föranmälning krävs.

- Konsten på Clarion Hotel Stockholm är central på hela hotellet, oavsett om det är på hotellrummen, konferensrummen eller i de allmänna utrymmena. Genom videokonsten i hotellets entré vill vi ge våra gäster en levande och välkomnande känsla. Det ska bli intressant att se hur Monteverdes “Forest Fantasy” tas emot av våra gäster, säger Björn Callin, Hotelldirektör, Clarion Hotel Stockholm.

Hotellet har sedan hösten 2016 visat rörliga konstverk i hotellentrén. Tidigare har Linda Pedersens “Aion” samt Johanna Billings “Where she is at”, Lars Siltbergs “Training Prosthetic Silicone”, Maria Fribergs “Calmation” och Ulf Lundins “ 5-9” visats.

För mer information:

Björn Callin, Hotelldirektör, Clarion Hotel Stockholm