Mobiler ersätter hotellnycklar på Clarion Hotel Stockholm

Nu startar ett unikt pilotprojekt på Clarion Hotel Stockholm. ASSA ABLOY, Choice Hotels Scandiavia, TeliaSonera, Venyon, VingCard Elsafe och Venyon, ett helägt dotterbolag till Giesecke & Devrient, har inlett ett samarbete för att ersätta hotellnycklar med NFC-kompatibla mobiltelefoner. Teknologin gör det möjligt för hotellgästerna att checka in och ut med hjälp av sina mobiltelefoner.

Målet med pilotprojektet är att samla in feedback från gäster och personal som använder NFC-telefonerna till olika tjänster. Gästerna kommer att kunna checka in och få rumsnyckeln direkt i sina mobiler innan de anländer till hotellet. De får också tillgång till ett flertal andra tjänster via mobiltelefonen och när de lämnar hotellet kan de enkelt och smidigt checka ut med samma telefon.

Teknologin ger dessutom ökad säkerhet. Om man tappar bort sin mobiltelefon kan behörigheten spärras och sedan skickas ut på nytt. Det gör det omöjligt för obehöriga personer att använda en borttappad eller stulen NFC-telefon.

Pilotprojektet startar nu i veckan och kommer att pågå fyra månader. Planen är att erfarenheterna från Clarion Hotel Stockholm ska användas till att utöka och sprida NFC-teknologin till andra hotell samt i kommersiella byggnader och bostäder.

Det har tidigare gjorts lyckade pilotprojekt för andra beröringsfria mobiltjänster som nu håller nu på att etableras på marknaden, t.ex. betalning och biljetthantering. De mobila nycklarna utgör dock en helt ny kategori av tjänster inom marknaden för beröringsfria mobiltjänster.

De fem företagen som erbjuder dessa tjänster bidrar samtliga med specifika expertkunskaper för att skapa en skalbar och säker lösning som höjer hotellupplevelsen.

Om NFC
NFC, Near Field Communication, är en standardiserad teknologi för trådlös kommunikation som möjliggör datautbyte mellan enheter, med ett avstånd på upp till 10 cm. Exempel på användningsområden är beröringsfria transaktioner, som betalning och biljetthantering, nycklar, dataöverföring av exempelvis elektroniska visitkort samt tillgång till digital information online.

Om projektet på Clarion Stockholm
De utvalda hotellgästerna får varsin Samsung-mobiltelefon med NFC och relevant mjukvara. De bokar hotellrum som vanligt men får bokningsbekräftelsen skickad till mobiltelefonen. Gästerna kan checka in med mobiltelefonen redan innan de anländer till hotellet. När incheckningen är klar skickas en digital rumsnyckel till mobiltelefonen. När gästerna sedan kommer fram till hotellet behöver de inte ställa sig i incheckningskön, utan kan i stället gå direkt till sina rum och öppna dörren genom att hålla mobiltelefonen intill dörrlåset. När de lämnar rummet låses dörren automatiskt och när de checkar ut med hjälp av mobiltelefonen raderas den digitala rumsnyckeln.

Se film och ladda ner bilder från: www.assaabloy.com/ASSAABLOYMobileKeys

För mer information, kontakta:

Svein Krakk, CIO/Vice President IS/IT Choice Hotel Scandinavia
Tel: + 47 90 18 79 82, Email: svein.krakk@choice.no

• Vetenskap, teknik

Clarion Hotel Stockholm karakteriseras av musik, konst och design för att skapa den levande mötesplatsen och genom Clarion Living är vår ambition att höja din livskvalitet när du bor hos oss.