Se upp med (vissa) indexfonder!

Man får ofta höra från diverse självutnämnda experter och sparekonomer att antalet aktiva fondförvaltare som överträffar index är alldeles för få. Den generella uppfattningen hos samma experter är att lösningen på detta problem är att byta ut din aktivt förvaltade fond till en indexfond. Det verkar inte vara så noga med vilken indexfond, bara det är en indexfond och att den är billig.

Men låt oss titta lite grann bakom floskler och utnötta one-liners, för när vissa företag t o m erbjuder sina tjänster gratis, då börjar iallafall jag undra hur det står till.

Dessa billiga indexfonder följer ofta smala index som t ex OMX30 eller SIXRX30. Siffran 30 i detta sammanhang betyder att indexet följer Stockholmsbörsens 30 mest likvida bolag (inklusive aktieutdelningar). Med andra ord följer man, som kund i denna typ av indexfonder, mestadels väldigt stora bolag.

Här i ligger en vanlig missuppfattning, d v s att man genom att köpa dessa 30 bolag därmed följer den generella utvecklingen på Stockholmsbörsen.

Men det gör man inte.

Däremot är det en mycket kostnadseffektiv lösning för fondbolaget/banken och det krävs ytterst lite resurser för att spegla OMX30 eller SIXRX30.

Det är dock avsevärt mycket svårare för en indexförvaltare att spegla SIX Return Index (SIXRX) som vi svenska aktiva fondförvaltare i de flesta fall jämför oss med. SIXRX innehåller nämligen ca 260 bolag och fångar därmed upp tillväxten i de små och medelstora bolagen som börsen i stor utsträckning består av, åtminstone sett till antalet bolag.

Så den som köpte t ex XACT OMXS30 ( vilket visserligen är en ETF men i detta sammanhang är det sak samma) eller liknande för 10-15 år sedan och trodde att man köpte ”börsens avkastning” billigt.

Det gjorde man tyvärr inte.

Avgifter är nämligen en sak och avkastning något helt annat.

XACT OMXS30 har de senaste 15 åren avkastat 175,4 %.
Stockholmsbörsen däremot, mätt som SIXRX, har avkastat 268,9 %.

Det är en differens på 93,5 procentenheter (se diagram).

Visst, XACT OMXS30 har till skillnad från SIXRX en liten avgift men vi pratar om en differens som växer vid varje given mätpunkt. 3 år, 5 år, 10år, 15 år, samma story, det smala indexet OMX30 underpresterar mot det breda indexet SIX Return Index och differensen dem emellan växer exponentiellt med tidsaxeln.

Så vad är då slutsatsen?

1. Index finns det många av. Så om du verkligen vill placera dina sparslantar i indexfonder, se då till att välja en indexfond som följer rätt typ av index, d v s inte indexfonder som följer exempelvis OMX30, SIXRX30 eller liknande.

2. Skulle aktiva fondförvaltare få jämföra sig med samma index som många av indexfonderna, d v s OMX30 eller liknande, så skulle statistiken över hur många aktiva fondförvaltare som överträffar index se väldigt annorlunda ut.

Under de senaste 5 åren är det (enligt Morningstars fonddatabas) t ex 35 % av de aktivt förvaltade svenska aktiefonderna som överträffar SIXRX, Stockholmsbörsens breda index inklusive utdelningar.

Under samma period är det är dock hela 88 % (!) av de aktivt förvaltade svenska aktiefonderna som överträffar t ex Avanza Zero, som följer vilket index?

Ja just det, SIXRX30.

Lycka till med ditt fondval!

Vänliga hälsningar
Tomas Henriks
Marknadschef, Cliens Kapitalförvaltning

Ps. Cliens Sverige Fokus har sedan starten, 2011-03-31, avkastat 124,6 % och överträffat SIXRX med 42,9 procentenheter efter samtliga avgifter. Hur mycket fonden har överträffat SIXRX30 med har jag dock inte brytt mig om att kolla upp, men det är sannolikt avsevärt mer. Ds.

• Finans

• cliens sverige fokus