Clockwork sponsrar 17-årig skidåkartalang

Isak Davidsson – lägg namnet på minnet. Han är den 17-årige freeski-åkaren från Bjursås som under förra säsongen imponerande blev femma i Sverige. Clockwork är stolta över att få vara med och sponsra den elitsatsande skidåkaren på vägen mot toppen.

Isak Davidsson har åkt skidor sedan barnsben. Satsningen på skidåkningen tog en extra skjuts när han under förra året blev en av tre elever som antogs till freeski-gymnasiet, ett idrottsgymnasium i Malung med inriktning mot internationell elitsatsning inom freeski. Utbildningen, som är förlagd över fyra år, kombinerar gymnasieutbildning med skidåkning.– Tre dagar i veckan åker jag skidor och de andra två dagarna går jag i skolan. Här i skolan har vi bland annat en trampolinhall som gör att vi kan öva in volter inomhus innan vi provar med skidor under fötterna. Det skapar enorma möjligheter, berättar Isak.

Isak själv menar att det är en fördel att vara kreativ i slalombacken.
– Min kreativa personlighet speglas i min skidåkning, det kommer väl till användning inom sporten eftersom en jury delar ut poäng. Då handlar det om att imponera på jurymedlemmarna. En stor fördel med sporten är att det hela tiden finns nya saker att lära sig och utvecklas inom.

När Isak flyttade hemifrån Bjursås i Dalarna var han 16 år. För att hjälpa Isak mot sin karriär som freeski-åkare beslutade Clockwork för att ekonomiskt gå in och sponsra Isak. Det resulterade i att Clockwork bjöd Isak på hundra måltider på en lokal restaurang i Malung.

– När jag dök upp och ville äta räknade personalen av mina middagar i ett block. Det var första året jag bodde hemifrån och jag var ovan vid matlagning, ta hand om disk, tvätt och städning. Restaurangen, som även är ett hotell, lagar god husmanskost. Det var guld värt att få maten serverad, tack vare Clockwork.

Clockworks support till Isak fortsätter förstås även i år. I år gick det ekonomiska stödet till en skidresa i Schweiz, som Isak åkte på i början på oktober. Där spenderade han 10 dagar med skidåkning på en glaciär, för att utvecklas som skidåkare. Framtidsdrömmen är att kunna försörja sig på skidåkning.
– Målet är att ha skidåkningen som jobb. I dagsläget har jag en Youtubekanal med drygt 10 000 visningar, och social medier underlättar möjligheterna att göra mitt namn känt. Jag brinner också för att göra film och dela upplevelsen av skidåkning till andra. Vi får se vad framtiden bjuder på. Ett som är säkert att det krävs support för att klättra mot världstoppen. Jag sliter ut många par skidor varje år, och jag är helt beroende av sponsorer. Mitt samarbete med Clockwork betyder mycket för mig, avslutar Isak.

Namn: Isak Davidsson
Ålder: 17 år
Gör: Skidåkare i freeski
Förebilder han ser upp till: Jag ser upp till många, det är extra kul att det finns så många duktiga svenska åkare. Henrik Harlaut är en otroligt duktig freestyleskidåkare från Åre som bland annat tagit två raka guld i X Games big air. En annan jag ser upp till, främst för sitt sätt att marknadsföra sig, är Jesper Tjäder från Östersund.

• Vintersporter

Petter Lundgren