Employer branding en avgörande faktor för framtidens arbetsgivare

Vad avgör framtidens näringsliv? Vilka möjligheter och utmaningar möter framtidens arbetsgivare? Det rådde hög stämning, spännande samtal och många skratt när Clockwork och Previa bjöd in till en inspirerande föreläsning av Employer branding-experten Anna Dyhre.

Drygt 60 chefer och ledare från Västernorrland samlades under onsdagen i Umeå för att lära sig mer om Employer branding – arbetsgivarvarumärke. Föreläsare var Anna Dyhre, som arbetat med frågan sedan 1996. Anna är en pionär inom Employer branding och har en unik förståelse för hur medarbetare tänker när de väljer arbetsgivare efter företagets värderingar.

– Om våra kunder är riktigt duktiga på att ta hand om sin personal blir vårt jobb både lättare och roligare. Vår erfarenhet är att de bästa kandidaterna lockas till de företag med starkast arbetsgivarvarumärke, säger Petter Lundgren, vd på Clockwork.

Många menar att framtidens näringsliv avgörs av vilka medarbetare arbetsgivarna lyckas attrahera. Det råder brist på talanger inom många yrkeskategorier och konkurrensen mellan arbetsgivarna är stor.

– Våra kandidater ställer högre krav på utvecklingsmöjligheter, hur man trivs på jobbet och vilka förutsättningar man får. Den insikten är avgörande för att vara en del av framtidens arbetsmarknad, menar Petter och fortsätter:
– För oss är Anna inte bara en inspirerande människa, utan även en viktig samarbetspartner i vår ständiga strävan efter att vara en ännu bättre arbetsgivare. Vi hoppas att vi även i fortsättningen kan hjälpa våra kunder att attrahera de bästa kandidaterna, avslutar Petter.

• Arbetsmarknadsfrågor

• anna dyhre