Ny jury för Läkerol Voice of the Year

Läkerol delar årligen ut kulturpriset Läkerol Voice of the Year till en aktuell person som, med hjälp av sin röst, har utmärkt sig för en bredare publik. Prissumman är på 100 000 kronor i stipendieform.

Pristagaren utses av en namnkunnig jury som alla är vana vid att använda rösten och ordet i sina yrkesroller. Från och med 2015 har en ny jury utsetts, som är:

• Claudia Galli Concha, skådespelare (juryns ordförande)
  • Hasse Brontén, ståuppkomiker
  • Denise Rudberg, författare
  • Micael Dahlén, professor i ekonomi på Handelshögskolan i Stockholm
  • Anna Blomberg, skådespelare

– Jag har varit med i juryn för Läkerol Voice of the Year i fem år, säger Claudia Galli Concha. Det har alltid varit otroligt roligt och intressant, så att jag i år blev vald till juryns ordförande är för mig en stor ära. Jag kommer att ta den här uppgiften på största allvar för det här priset är på allvar. Det är ett viktigt pris som lyfter fram personer som på något sätt har gjort sin röst hörd, en röst som har betytt och förändrat, inspirerat och påverkat. För en röst kan göra skillnad och det är det som Läkerol Voice of the Year handlar om.

– Vi är mycket nöjda med rekryteringen av den nya juryn, säger Fredrik Sjöström, Communication & Sponsorship Manager på Cloetta. Det finns en bra dynamik i jurykonstellationen och vi ser fram emot juryns nomineringar inom kort.

Pristagare Läkerol Voice of the Year:
2014 - Soran Ismail
2013 - Jonas Gardell