Digital video växer och blir allt större

Idag har vi kraftfullare datorer och snabbare bredband än tidigare vilket gör att rörlig bild blivit alltmer tillgängligt på nätet. 2015 intervjuades 3 000 internetanvändare av Internetstiftelsen i Sverige, och 45 % av dem tittar på film eller video online minst en gång i veckan jämfört med 2014 (+15%).

Teknikföretaget Cisco förutspår att video 2019 kommer stå för 80% av den globala internettrafiken, jämfört med 64% år 2014. I november 2015 sa Facebook-grundaren Mark Zuckerberg att plattformen genererar 8 miljarder videovisningar per dag. Dessa siffror ger en fingervisning om hur stor betydelse online video har idag i vår digitala kommunikation. Publiken och antalet videos växer för varje dag och som avsändare blir det allt viktigare att skapa engagerande innehåll för att fånga publikens uppmärksamhet.

En video kan klargöra en produkt eller tjänst för besökare som har lässvårigheter eller missuppfattar innehållet på en site. Med undertexter kan man nå en större publik inklusive personer med nedsatt hörsel eller personer som talar ett annat språk. Transkribering av en video kan också förbättra en sites upptäckbarhet och relevans för sökfrågor. Engagerande videor kan boosta webbplatsens pagerank eftersom en del av Googles algoritm för sök räknar ut hur länge en besökare stannar på siten.

En video ska vara intresseväckande men också kort, koncis och autentisk. I dagens internetsamhälle är vi tidskänsliga. Många läser sällan texter som är längre än ett Twitter- inlägg och många klickar bort en video som är längre än ett TED-talk (18 minuter). Enligt ett blogginlägg av Inkoniq “7 UX trender att hålla utkik för 2017” kommer video ta mer plats online där fler och fler sociala medier visar korta videoklipp och erbjuder live streaming tjänster. Fördelen med livevideo är att man kan bygga autentiska och, intima relationer med följare. Facebook Livelanserades i april i år och nu finns det rykten om att Twitter och Instagram har planer på att införa live video.

/Valerie Lilljegren - gränssnittsutvecklare på Cloud Nine

Källor: