Hej 2017! Vad händer i år?

Förra året pratade vi bland annat om digital transformation, bottar och ett internet åt alla med hjälp av ballonger och drönare. Idag kan vem som helst enkelt skapa t ex en Facebook-bott men idén med drönare som ger uppkoppling skrotades nyligen av tekniska skäl – bara framtiden kan utvisa vad som händer med ballongerna.

En av de stora snackisarna 2017 kommer inte handla om när robotarna tar över, utan hur du ska förhålla dig till dem. I dagarna släppte fackförbundet TCO en film för att uppmärksamma arbetslivets nyaste medarbetare, botten. Den nya generationens bottar kommer bli allt smartare och i förlängningen kunna avlasta oss alla trista och repetitiva göromål. Tillsammans med ai och en allt mer avancerad maskininlärning är det inte långt kvar till bottar som själva kan analysera data och hjälpa till på alla nivåer, från marktjänst i hemmen till sjukvård och skola.

Ett par exempel på digitala assistenter på konsumentmarknaden är Google Home och Amazon Echo som med röstinstruktioner kan styra andra uppkopplade enheter i hemmet, eller varför inte Waverly Labs hörlurar som kan översätta språk simultant.
Ett inspirerande koncept som lanseras i år är Amazon GO, en ny typ av butik utan kassor eller personal, där du som konsument automatiskt får alla varor registrerade i en app och betalar automatiskt när du lämnar butiken.

Utvecklingen skapar nya möjligheter och vi kommer se allt fler nya titlar under 2017, och trots att vi blir avlastade och kanske t o m ersatta kommer nya tjänster krävas; kanske blir ditt nya jobb robotassistent, dialogtestare eller ai-terapeut?

Alt fler personer rör sig i alternativa världar och att VR-glasögonen blev årets juklapp 2016 har knappast inte undgått någon. Idag räcker en enkel papp-konstruktion och en smartphone för att kunna testköra bilar, uppleva nya miljöer eller köpa kläder i VR-miljö. I Kungsbacka utanför Göteborg finns till och med Sveriges första VR-arkad, där du som spelare kan välja fler än 20 olika spel eller upplevelser.

Flera stora företag som Thyussenkrupp använder också VR och MR (mixed reality) för att instruera, samarbeta eller träna på olika moment och vi blir inte förvånade om din nästa instruktionsbok är en papplåda och en VR-film.

Mot slutet av 2016 fick vi se en allt mer intensifierad diskussion om källkritik och filterbubblor. Valet i USA och det politiska läget i världen tillsammans med den utbredda användningen av lättspridda sociala medier gjorde att diskussionen om fejknyheter och trovärdighet fick en bredare publik än någonsin. Framförallt Facebook hamnade i skottlinjen om filterbubblor och i skrivande stund arbetar man på en lösning för hur algoritmerna ska avslöja just fejknyheter och visa en mindre polariserad bild.

I den senaste undersökningen ”Svenskarna och internet 2016” (soi2016.se, iis.se) ser man att trenden går mot en benägenhet att dela information snarare än att skapa den själv. Det är alltså viktigare än någonsin att vi agerar källkritiskt innan vi delar eller sprider information.
Samma drivkrafter ligger bakom den starka digitala gräsrotstrenden just nu; Facebook-gruppen #JagÄrHär fick nyligen pris för sitt arbete att agera i diskussioner i diskussionsgrupper och trådar. Vi kommer garanterat se fler initiativ i olika medier under året.

Tv-tittandet fortsätter stadigt neråt, och varför ska man egentligen se på linjär-tv när man kan följa utvalda influencers via YouTube, Play-kanaler, Instagram Stories eller Snaps? 2017 kommer gå i hybridernas spår; för när Snapchats lansering av Spectacles gör att man numera kallar sig ett kameraföretag, flera stora VOD-tjänster spenderar hundratals miljoner dollar på egna produktioner och vi spenderar än mer tid med vår mobil kan vad som helst hända. Till dess uppmanar vi er att alltid använda tvåstegsverifieringar i mailprogram, riktigt långa lösenord och alltid säga tack till robotar som hjälper er.

• webbstrategi
  • kommunikation