Cloud Nine dubbelt nominerade i Svenska Designpriset 2019

Cloud Nine är för Vålamagasinet och Houdini Sportswear nominerade i Svenska Designpriset 2019 i kategorin Digitalt - E-handel.

Svenska Designpriset är en prestigefylld tävling där design premieras med målsättningen att främja och utveckla svensk grafisk design och kommunikation. Tävlingen är öppen för alla som arbetar med grafisk design, formgivning och liknande kreativa områden, och vinnaren koras genom jurybedömning och röster från svenska folket.

Vålamagasinet och Houdini Sportswear är två moderna, men mycket olika e-handelslösningar, verksamma inom två väldigt olika branscher. De är helt oberoende från varandra och har som enda gemensamma nämnare den digitala byråpartnern Cloud Nine. Företagen har arbetat tillsammans med Cloud Nine sedan 2018.

Vålamagasinet är återförsäljare av över 600 varumärken och formgivare, vilket är en utmaning då alla varumärken har olika bildspråk och tonalitet. Genom att arbeta med frilagda bilder i kombination med inspirerande lifestylebilder, har man skapat en tydlig översikt innan en vald produkt får ta för sig visuellt. Andra fina detaljer hittar man på till exempel personalsidan, där varje anställd är porträtterad med dennes favoritprodukt – produkter som går att köpa direkt via valamagasinet.se.

Houdini har ett starkt bild- och filmspråk och en fantastisk story att berätta. En utmaning har varit att tillgängliggöra företagets vision, berätta om dess innovationer och visa det cirkulära arbetet – utan att låta designen ta över innehållet. Siten har ett avskalat ramverk som låter produkter, bilder, film och text samspela till ett. Små detaljer som exempelvis färgfiltret på kategorisidorna, linjerar helt med varumärket och visar på design ut i fingerspetsarna.

Camilla Sundberg, Creative Director på Cloud Nine, som arbetar med både Houdini och Vålamagasinet säger:

“Jag är otroligt stolt och glad för dessa två fina nomineringar. Något som verkligen visar vikten av ett starkt samarbete kund och byrå tillsammans. De är två väldigt olika e-handlare, men som båda bygger på starka samarbeten och gemensamma mål. Detta är verkligen två flugor i en smäll!”

Mellan den 9-15 september kan du vara med och påverka vem som vinner Svenska Designpriset 2019.

Gör såhär för att lägga din röst

1. Klicka in på designpriset.se

2. Scrolla ned till kategorin 5E - Digitalt - E-handel och klicka på Rösta under bidraget

3. Scrolla upp till toppen för att gå vidare

4. Fyll i din e-postadress och skicka in din röst

5. Glöm inte verifiera din röst via länken som skickats till din angivna e-postadress

• Webbmedia

• svenska designpriset
  • digital byrå
  • e-handel
  • webbdesign

Cloud Nine är en av Sveriges ledande oberoende leverantörer av digitala lösningar. Förmågan att kunna realisera och vidareutveckla en bra idé, både tekniskt, strategiskt och kommunikativt, är alltid i fokus för verksamheten. Resultatet är digitala lösningar som genererar konkret och mätbar affärsnytta.

Läs mer på www.cloudnine.se