Involvera de boende och lyft fram det positiva i miljonprogramsområdena

Cloudberry närvarade på den stora konferensen om Hållbar upprustning av miljonprogrammet som hölls på Nalen i torsdags den 22 november. På plats fanns 14 talare, 200 besökare och dubbelt så många som följde dagen via podcast. Att engagera de boende i upprustningen och minska segregation genom mer mänskliga strukturer i byggandet var en röd tråd under dagen.

Göran Cars, professor i stadsplanering på KTH inledde med att tala om Rosengårds förutsättningar och hur man på ett bättre sätt ska kunna integrera stadsdelen med centrala Malmö. Att göra om Amiralsgatan från trafikled till stadsgata liksom att höja Rosengård som besöksmål är avgörande faktorer enligt Cars. Genom att erbjuda ”den vackraste rosenträdgården i Sverige” och ha MFF fotbollskola i Rosengård kan stadsdelens status som besöksmål höjas.

På Twitter var igenkänningen hög när Carlos Rojas berättade om sitt barndoms Norsborg och den successiva omprogrammering han genomgått från att som liten se sitt område som det bästa området i världen till att ”lära sig” att förstå att det var det sämsta. ”Det dåliga ryktet är det som besvärar de flesta bosatta i miljonprogramsområden och inte själva området i sig”, menade Rojas. Tvärtemot fördomarna så är trygghet, gemenskap och närheten till andra något som kännetecknar områdena. På Twitter bekräftades det att man många gånger ljuger om var man bor för att slippa den stigmatiserande stämpel som kommer med ett visst område.

Under eftermiddagen tog politikerna vid och Veronika Palm, socialdemokraternas bostadspolitiska talesperson, betonade att man aldrig får se ett område som färdigbyggt. Hon talade även om vikten av att bygga en blandning av bostäder – låghus, höghus, villor, hyresrätter och bostadsrätter – för att områden ska bli mindre homogena. När det gällde hur upprustningen av miljonprogramsområdena ska gå till var Palm och nästa talare Anti Avsan, moderat och ledamot i riksdagens civilutskott, oense. Palm ville att vi gemensamt skulle ta ansvar för detta medan Avsan menade att standardhöjningen ska bekostas av den enskilda hyresgästen och inte av statliga medel då detta skulle kunna ses som en premie till bostadsbolag som misskött sig.

I slutet av dagen presenterades projektet Mina kvarter som ger ungdomar i miljonprogramsområden möjlighet att komma med förslag till hur deras områden ska utformas genom visualisering i spelet Minecraft.

Om Cloudberry Communications

Cloudberry är en strategisk kommunikationsbyrå med kontor i Stockholm och Malmö. Vi hjälper företag och organisationer att arbeta med kommunikation för att nå sina affärsmål – att stärka varumärke, att öka försäljning eller skapa opinion för sina frågor. Vi arbetar med allt från analys och strategier till planering och genomförande av kommunikationsaktiviteter.

Fokusområden

• Samhällsbyggnad: intern och extern kommunikation i stora stadsutvecklingsprojekt, med många privata och offentliga aktörer.
  • Platsmarknadsföring: bekräfta och utveckla platsers identitet och berättelser – för bostäder, turism och investeringar.
  • Livsstil: mat, kläder och upplevelser utöver det vanliga.
  • Teknik och innovation: kommunikation på rätt nivå oavsett målgrupp – konsumentprodukter, tjänster och produkter för småföretag, eller omfattande lösningar för globala organisationer och enterpriseföretag.