Joakim Lind forskar om den platsanknutna berättelsens ekonomi

Cloudberrys VD Joakim Lind har blivit doktorand till Handelshögskolan vid Finlands svenska universitet Åbo Akademi. I sin forskning kommer Joakim undersöka ekonomin och de immateriella värden som kan relateras till fiktiva berättelser med koppling till verkliga platser.

Forskningen syftar till att förstå mekanismerna i växelspelet mellan berättelsen och platsen ur ett ekonomiskt perspektiv, kopplat till organisation och internationell marknadsföring.

Joakim, som är utbildad inom socialantropologi och samhällsekonomi, har länge haft ett särskilt intresse kring hur fiktiva berättelser bidrar till vår uppfattning av en plats eller region, och hur detta påverkar och i vissa fall bidrar till en ekonomi. Joakim har i tidigare uppdrag som konsult arbetat med analyser och rådgivning där berättelser som Wallander-serien, Millennium-triologin och den tyska tv-serien om ”svenskan” Inga Lindström, stått i centrum.

Projektet ingår i en tvärvetenskaplig forskargrupp knuten till Bengt Kristensson Uggla, professor i filosofi, kultur och management vid Handelshögskolan, Åbo Akademi.

Forskningsprojektet genomförs på deltid och Joakim kommer fortsätta som seniorkonsult och tillsvidare även som VD på Cloudberry Communications AB.

– Det ska bli spännande att få möjlighet att fördjupa mina erfarenheter i vetenskapliga sammanhang. Jag vet att finns ett mycket stort intresse för området och det ska bli stimulerande och givande att arbeta med ämnet parallellt, som forskare och som konsult, säger Joakim.

• place branding
  • fiction tourism