Clowner utan Gränser startar Drömturnén - för barn på flykt i Sverige

Nyhet   •   Nov 28, 2012 10:55 CET

Flyktingskap är inte en fråga som vi enbart kan relatera till platser långt bort. Det är i allra högsta grad aktuellt här i Sverige. Antalet ensamkommande flyktingbarn som har kommit till Sverige  har ökat från ca 300 år 2004 till över 4000 år 2012. Precis som överallt i världen präglas tillvaron för barn på flykt av svårigheter, utsatthet och utanförskap, även i Sverige. Därför har Clowner utan Gränser skapat Drömturnén. En magisk, rikstäckande, vild och viktig turné där vi med erfarna artister, makalösa föreställningar, workshops, skolsamarbeten och lokala föreningsaktörer väcker drömmar till liv hos barn på flykt i Sverige.

Under våren och hösten 2013 kommer Drömturnén att resa till tio orter i Sverige, för att väcka drömmar till liv hos barn på flykt genom workshops, föreställningar och en Drömdag fylld av inspirerande aktiviteter. Drömturnén kommer parallelt att arbeta i skolor med elever, personal och föräldrar och mot lokala nyckelpersoner för att lyfta frågan om flyktingskap på ett sätt där kreativitet, kraft och drömmar står i fokus.

På varje ort kommer Drömturnén att involvera skolor, flyktingförläggningar, föreningsliv och lokala kultur- och fritidsaktörer. Tillsammans med barnen och lokala fritidsföreningar vill vi möjliggöra förverkligandet av drömmar genom att öka barnens delaktighet i kultur- och föreningslivet. Genom roliga och tilltalande aktiviteter vill vi stärka barnens psykosociala välbefinnande. Vi vill inspirera barnen till att bli aktiva medborgare i det civila samhället som tror på sig själva och sin möjlighet att påverka sina egna liv.

Drömturnén är Clowner utan Gränsers största satsning någonsin för att arbeta för och med barn på flykt i Sverige. Som finansiärer till projektet står Postkodlotteriet som tidigare finansierat andra Clowner utan Gränser-projekt för att stärka barn på flykt i Sverige. Just nu planeras projektet och turnéplan, inför turnéstart i april 2013.

Vill du veta mer om projektet?
Är du en kultur eller fritidsförening som vill samarbeta?
Eller arbetar du med barn på flykt?

Kontakta projektledare Jessica Wallblom så berättar hon mer: jessica@skratt.nu

Kommentarer (0)