Så blir du framgångsrik på handel med utländska aktier

Lågt courtage är inte allt. Många lockas av lågt courtage i handel med utländska aktier men ofta är det växlingsavgifterna som kostar i slutändan. Hos de stora nätmäklarna växlas oftast hela positionens värde in, från svenska kronor till den valuta aktien handlas i. Växlingsavgiften uppstår igen vid försäljning, då från aktiens valuta tillbaka till svenska kronor. Det är vanligt att växlingsavgifterna blir dyrare än själva courtaget.

Så undviker du höga växlingsavgifter

Allt fler söker sig till CFD-mäklare för att handla utländska aktier.

– Hos oss betalar kunden växlingsavgift endast på realiserad vinst eller förlust – inte på hela positionens värde. Det gör oss konkurrenskraftiga för handel av utländska aktier, säger Joakim Sandblom, Sverigechef på CMC Markets.

CMC Markets erbjuder handel med CFD:er på 23 aktiemarknader med kostnadsfria realtidskurser (ej AUS och CAN) direkt i handelsplattformen och mobilen. Vill du handla till exempel amerikanska aktier betalar du endast 2 cent per aktie (9 USD minus courtage).

Prova att handla utländska aktier med ett demokonto hos CMC Markets

Prisexempel: Köp och sälj av en amerikansk aktie för 100 000 kronor med 5000 kronor i vinst

Innehållet i artikeln ska endast ses som allmän information och inte investerings- eller handelsrådgivning.