Dags att riva garderoben - Co-Pilot först i byggbranschen att HBTQ-certifieras

Bygg- och projektledningsföretaget Co-Pilot blir först i bygg-branschen med en HBTQ-certifiering och hoppas därmed vässa sina värdegrunder och utmana branschen. Verksamheten ska, med stöd av RFSL påbörja ett strategiskt arbete i syfte att skapa en god arbetsmiljö och ett hbtq-kompetent bemötande. Målsättningen är att de anställda i företaget får en ökad kunskap. Verksamheten påbörjar ett förändringsarbete för en öppen och inkluderande arbetsmiljö, samt ett välkomnande bemötande av besökare, utifrån ett hbtq-perspektiv

- Vår värdegrund baseras på trygghet, mångfald och transparens, det känns viktigt att det inte bara är ord, menar Anna-Sara Torgnysdotter, ansvarig för arbetsgivarvarumärke och kommunikation. Det är lätt att säga ”vi strävar efter mångfald” men vad betyder det och hur kan vi öka våra medarbetares mångfald, trygghet och kompetens? Vi vill gå vidare och utmana både oss själva och branschen i stort.

Co-Pilot räknar med att avsluta certifieringsarbetet under februari-mars 2017.

- Vi vill öka vår kompetens, säger Ali Ranji, VD på Co-Pilot. Vi vill vi inte ha 50/50, hälften män, hälften kvinnor och representativt urval etnicitet - vi vill ha en av varje! HBTQ-certifiering är ett av leden i den strategin. Vi vill också att branschen påverkas. För att göra det behöver vi börja hemma på Sveavägen och medvetandegöra oss själva.

RFSL har jobbat med hbtq-certifiering sedan 2007 och utbildat politiker, entrepenörer, chefer, tjänstemän och pepersonalgrupper inom näringsliv, offentlig sektor och organisationer. Nu är det byggbranschens tur. Co-Pilot har nästan bara bemötts med positiva reaktioner men även med en del ”hö-höande och putslustigheter”.

- Men sånt är ju rätt lätt att bemöta med allvar, menar Ali Ranji.

Det gäller ju att markera att det här inte är frågor som ska skämtas bort. Det handlar om människors liv. Grejen är inte att ”någon ska komma ut ur garderoben”. Istället handlar det om att ingen ska behöva komma ut ur någon garderob. Vi är ju bra på bygg-logistik, det är väl dags att riva den där garderoben nu!?

FAKTA BYGGBRANSCHEN 2015

En väl fungerande bygg- och fastighetsmarknad är av väsentlig betydelse för Sveriges tillväxt, utveckling och välstånd. Den tillhandahåller de fysiska förutsättningarna för boende, transporter, industrins produktion samt samhällsservice.

Till skillnad från många andra branscher rapporterar byggföretagen tillväxt i orderstockarna och byggandet har sammantaget ökat under 2015.

Drygt 40 procent av företagen inom bygg- och anläggningsverksamhet anger att brist på arbetskraft är det främsta hindret för ökat byggande.

Företagen inom bygg- och anläggningsverksamhet förväntar sig att orderingången fortsätter att öka och förväntningarna optimistiska. Byggandet väntas öka och anställningsplanerna visar på fortsatt sysselsättningstillväxt totalt sett.

Byggindustrin är en mansdominerad bransch där andelen kvinnor har legat runt 8 procent de senaste tio åren.

Det finns alla skäl att tro att andelen homo-, bi-, transsexuella personer som jobbar i byggbranschen är lika stor som i samhället i övrigt.

Samtidigt rapporteras att ”grabbighet och ett tufft klimat präglar byggarbetsplatserna” i en nätenkät som Byggnads och Byggcheferna låtit göra.