Coala Life reser ytterligare 11 miljoner kronor i expansionskapital

STOCKHOLM 2019-06-27. Coala Life har idag rest ytterligare drygt 11 miljoner kronor i expansionskapital för att accelerera kommersialiseringen och etablera bolaget på den amerikanska marknaden. Rundan har huvudsakligen tecknats av Blue, ett svenskt investmentbolag, samt av ledande befattningshavare i bolaget.

Det svenska medicinteknikföretaget Coala Life, pionjären inom digital hjärtdiagnostik och individcentrerade medicinska innovationer, har idag rest ytterligare kapital för att accelerera kommersialiseringen och etablera bolaget på den amerikanska marknaden – som ett led i att bolaget nyligen erhöll ett 510(k) godkännande av det amerikanska läkemedelsverket FDA.

Blue är ett Stockholmsbaserat investmentbolag med fokus på hållbara innovationer med globala ambitioner inom sektorerna hälsovård och energi. Bland övriga investeringar kan nämnas bolagen Bluewater, Climeon och Visiba Care.

”När vi nu tar klivet ut i världen och gör Sveriges största digitala satsning någonsin för hjärtat så känns det extra roligt att få med Blue som investerare. Tillsammans skapar vi nu förutsättningar för alla kunna följa sitt hjärta på lika villkor för att förutspå och förhindra hjärtsjukdomar.”, kommenterar Philip Siberg, VD för Coala Life.

Investeringen är ett tillägg till nyligen meddelad investering om 92 MSEK. Totalt har bolaget nu tillförts drygt 103 miljoner kronor i emissioner genomförda under våren 2019. Carnegie Investment Bank AB har agerat finansiell rådgivare och Setterwalls Advokatbyrå AB har varit legala rådgivare i samband med finansieringsrundorna.

För mer info kontakta:

Philip Siberg, CEO, +46 70 790 6734, philip.siberg@coalalife.com

För bilder:

Om Coala Life AB:

Coala Life är ett svenskt medicintekniskt företag inom digital hälsa inriktat på hjärtdiagnostik och digital hälsa. Bolaget har utvecklat och lanserat en mångfaldigt prisbelönad portfölj av digitala CE- och FDA-godkända medicintekniska lösningar för hjärtat. Produkterna marknadsförs dels direkt mot konsument genom bland annat Apotek Hjärtat och Lloyds Apotek, och dels direkt mot vården för att möjliggöra digitala, patientcentrerade hjärtutredningar utan väntetider. I februari 2019 utsågs Coala Life till ett av de 100 mest betydelsefulla bolagen i världen inom digital hälsa av Journal of mHealth.

Vi gör det möjligt för alla att följa sitt hjärta.

För mer info, se www.coalalife.com

• Medicinsk forskning

Coala Life är ett svenskt medicintekniskt företag inom digital hälsa inriktat på hjärtdiagnostik, allt baserat på smarta algoritmer. Bolaget har utvecklat och lanserat en mångfaldigt prisbelönad portfölj av patenterade produkter och tjänster för digital distansövervakning och analys hjärtat. Produkterna säljs dels direkt mot konsument genom bl.a. Lloyds Apotek och dels direkt mot vården för att möjliggöra digitala hjärtutredningar. Vi gör det möjligt för alla att följa sitt hjärta. För mer info, se www.coalalife.com