Ny forskning styrker Coala’s ledande träffsäkerhet

Göteborg, 11 april, 2019 – Idag presenteras ny forskning på det 21:a Svenska Kardiovaskulära Vårmötet i Göteborg som styrker värdet med Coala’s sekventiella kombination av digitalt bröst- och tum-EKG. Den patentsökta metoden med 2-avlednings EKG med molnbaserad analys visar på signifikant ökad träffsäkerhet jämfört med att bara analysera för förmaksflimmer med tum-EKG.

I forskningsstudien “Performance evaluation of dual vs. single lead automatic, real-world arrhythmic ECG recordings.” utvärderades Coala Heart Monitor genom manuell tolkning av 1000 på varandra följande anonyma utskrifter av bröst- och tum-EKG registreringar. Dessa jämfördes med de algoritmbaserade, automatiserade analyserna av motsvarande mätningar. Inspelningarna kom från faktiska Coala-användare i Sverige och de blinda inspelningarna tolkades manuellt av en utbildad kardiolog.

”Studien bekräftar värdet i vårt system och hur kombinationen av bröst- och tum-EKG avsevärt ökar träffsäkerheten och reducerar andelen falskt positiva indikeringar för förmaksflimmer med nästan tre gånger jämfört med enkelt tum-EKG. Att minska andelen falskt positiva indikeringar är betydelsefullt både för att inte i onödan belasta vården såväl som för att minska oron hos den enskilde patienten”, kommenterar Magnus Samuelsson, CTO på Coala Life och medförfattare till de presenterade forskningsresultaten.

Coala’s patentsökta sekventiella kombination av bröst- och tum-EKG konkluderade signifikant högre positivt prediktivt värde (PPV) jämfört med enbart tum-EKG. Sekventiellt bröst- och tum-EKG minskade andelen falskt positiva indikeringar av förmaksflimmer från 35,3% för enbart tum-EKG till 12,8% för den sekventiella kombinationen av bröst- och tum-EKG.

Mer information om studien:

Ohlsson Å et al.,1895-A-1901. Presenteras på 21:aa Svenska Kardiovaskulära Vårmötet i Göteborg den 11 april kl 17.10-17.40.

För mer information, kontakta:

Philip Siberg, VD, 070 790 6734, philip.siberg@coalalife.com

Titti Lundgren, CMO, 070 835 3328, titti.lundgren@coalalife.com

• medtech

Om Coala Life

Coala Life är ett svenskt medicintekniskt företag inriktat på hjärtdiagnostik och mobil hälsa. Företaget har utvecklat en portfölj av patenterade produkter och tjänster för digital distansövervakning, screening och analys av hjärtat. Coala Life är mångfaldigt prisbelönade och har prisats just för sin potential att både förbättra hjärtsjukvården och rädda patienters liv. Vi gör det möjligt för alla att följa sitt hjärta. Läs mer på www.coalalife.com