Höj säkerheten med talat in- och utrymningslarm, Göteborgs Stad valde lösning från COBS med Vingtor-Stentofon

En varningssignal ljuder, blixtljus blinkar och en röst hörs upprepande från högtalarsystemet ”Viktigt meddelande till samtliga i lokalerna, vänligen utrym omedelbart byggnaden”. Tydligare än så här kan ett utrymningslarm knappast bli! COBS levererar lösningar med produkter från Vingtor-Stentofon – för flexibel, strukturerad och målinriktad evakuering. Med robust design och fantastiskt bra ljudkvalitet passar de perfekt även i extrema miljöer.

En larmsignal kan förvirra och skapa panik. Men om signalen följs av ett talat meddelande blir effekten en annan. Att människorna i lokalen får instruktioner om vad som har hänt och hur de ska bete sig bidrar till en snabbare, säkrare och mer effektiv utrymning. Meddelandet ska vara enkelt, kort och upprepas tills larmet är återställt. Kombinera med optiska och akustiska larm – för högsta möjliga säkerhet!

Systemen från Vingtor-Stentofon gör det även möjligt att utfärda riktade meddelanden via högtalare i korridorer eller utvalda områden och enskilda rum. Detta är en funktion som kan vara avgörande vid till exempel en skolattack, där gärningsmannen rör sig i olika delar av byggnaden, och både utrymning och inrymning krävs för att sätta personal och elever i säkerhet.

Skolattacker inträffar tack och lov väldigt sällan, men vi ser att allt fler väljer att skärpa säkerheten och höja beredskapen. Ett exempel är Göteborgs Stad som nyligen valt att investera i ett system från COBS för att öka tryggheten inom skolan.

SKYDD som är en fackmässa för säkerhetsbranschen finns representanter från Trollhättans Stad med i seminarieprogrammet – här får man ta del av deras historia om hur de hanterade krisen. COBS kommer att finnas med som utställare på SKYDD och visar i monter A10:11 produkter för kritisk kommunikation.

• vingtor-stentofon
  • kritisk kommunikation