Coca-Cola Enterprises Sverige lanserar ny spännande produkt på marknaden

Coca-Cola Enterprises Sverige lanserar nu drycken Appletiser brett på den svenska marknaden. Appletiser består av 100% äppeljuice som kolsyrats lätt och därmed intar den en unik position mellan äppelmust och cider då äppelmust innehåller 100% juice utan kolsyra och cider generellt sett drygt 35% juice och kolsyra.

Appletiser skapas genom en unik blandning av ett antal äppelsorter som pressas och kolsyras lätt. Drycken består av 100% äppeljuice och innehåller inget tillsatt socker, konserveringsmedel eller färgämnen. Något den vuxna målgruppen efterfrågar inom dryck, som ett festligt alternativ utan alkohol. Alkoholfritt är ett segment som växer i Sverige både på Systembolaget och dagligvaruhandeln, men också inom restaurangsektorn.

Drycken lanseras i Sverige i originalsmaken äpple i två förpackningsstorlekar; 750 ml och 275 ml glasflaska. Varumärket Appletiser lanserades 1966 i Sydafrika, och har sedan dess spridits över världen och nu är det alltså Sveriges tur att få njuta av drycken. Internationellt har Appletiser även vunnit priser för sin utsökta smak och kvalitet*.

- Processen när drycken produceras påminner i några steg av produktionen av champagne. Detta för att framställa en så perfekt producerad dryck som möjligt.Drycken är testad av konsumenter i huvudmålgruppen – 25-45-åringar – och fick mycket bra resultat. Det var inte bara drycken som lyftes fram av konsumenterna utan även den unika glasflaskan fick positiva utlåtanden, berättar Eva Frankkila, varumärkesansvarig för drycken på Coca-Cola Enterprises Sverige.

Målet är att skapa varumärkeskännedom om Appletiser genom att på bästa och mest effektiva sätt träffa huvudmålgruppen. Detta görs bland annat genom samarbete med olika kunder och butiksaktiveringar samt både i digital och print media om stöttas med PR.

Fakta om Appletiser

• 100% lätt kolsyrad äppeljuice
  • Inget tillsatt socker, konserveringsmedel eller färgämnen
  • Lanseras i Sverige i två storlekar, 750 ml samt 275 ml glasflaska

*Appletiser har tilldelats två stjärnor (av tre) iTQi’s Superior taste award 2013.

Coca-Cola Enterprises Sverige AB producerar, distribuerar och säljer icke alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Några av varumärkena är Coca-Cola, Fanta, Sprite, MER, Burn, Bonaqua Silver, Powerade och Minute Maid. Cirka 800 personer arbetar på Coca-Cola i Sverige, varav cirka 600 på huvudkontoret i Jordbro utanför Stockholm. Här produceras cirka 1 miljon liter dryck varje dag. I Sverige lanserades Coca-Cola 1953. Receptet på Coca-Cola skapades 1886 av apotekaren John S. Pemberton i Atlanta, USA. För ytterligare information, besök gärna vår hemsida eller följ oss på Facebook