Coca-Cola i Sverige ny huvudsponsor för Melodifestivalen

Coca-Cola i Sverige ny huvudsponsor för Melodifestivalen

Under de tre kommande åren är Coca-Cola för första gången huvudsponsor till Sveriges största tv-evenemang som totalt lockar 20 miljoner tittare, Melodifestivalen.

Det finns väl knappast något svenskare än Melodifestivalen? Varje år flockas svenskarna framför tv-skärmarna – eller på plats vid deltävlingarna och finalen – för att se om rätt låt vinner. Få händelser under året ger upphov till sådan uppmärksamhet i media och sociala medier som just Melodifestivalen. Det är ett evenemang som verkligen syns överallt.

I år blir något alldeles extra i och med att Sverige ska försvara Måns Zelmerlövs seger i Eurovision Song Contest på hemmaplan. Då finns Coca-Cola i Sverige på plats genom ett treårigt avtal som en av fem huvudsponsorer av Melodifestivalen (övriga är Coop, Elon, Marabou och 321 Telenor).

– Vi är stolta över att vara ny exklusiv dryckesleverantör till Melodifestivalen. Coca-Cola är ett globalt varumärke, men det är viktigt för oss att bygga relationer med våra konsumenter på lokal nivå. I Sverige är 95% av alla våra drycker producerade i Jordbro nära Stockholm och vi vill använda våra lokala tillgångar i ett sammanhang som är relevant för våra konsumenter. Melodifestivalen är ett utmärkt sådant tillfälle. Med 3 miljoner tittare varje vecka är Mello den händelse som knyter ihop familjer och vänner på lördagskvällen. I år blir det större än någonsin med alla fantastiska artister som ska delta och Eurovisionfinalen som hålls i Stockholm i maj, säger Jon Aleksander Naess, marknadsdirektör för Coca-Cola Enterprises Sverige.

Coca-Cola har skapat glädje för konsumenter i över 100 år. Genom sitt sponsorskap till Melodifestivalen stärks ytterligare relationen till svenskarna genom synlighet under alla deltävlingar och slutligen finalen.

Coca-Cola jobbar i nära samarbete med många av sina kunder med kampanjen och tävlingar som går under namnet ”Stjäla rampljuset”. Bland annat kommer det finnas möjlighet i butik att vinna vip-paket till finalen genom att dela bilder på Instagram med hashtaggen #cokerampljuset. Ett pris som pengar inte kan köpa!

Coca-Cola Enterprises Sverige AB producerar, distribuerar och säljer icke alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Några av varumärkena är Coca-Cola, Fanta, Sprite, MER, Burn, Bonaqua Silver, Powerade och Minute Maid. Cirka 800 personer arbetar på Coca-Cola i Sverige, varav cirka 600 på huvudkontoret i Jordbro utanför Stockholm. Här produceras cirka 1 miljon liter dryck varje dag. I Sverige lanserades Coca-Cola 1953. Receptet på Coca-Cola skapades 1886 av apotekaren John S. Pemberton i Atlanta, USA. För ytterligare information, besök gärna vår hemsida eller följ oss på Facebook