Miljontals svenskar får sitt namn på flaskorna

Miljontals svenskar får sitt namn på flaskorna

Coca-Cola fortsätter hylla konsumenten. Efter förra årets uppmärksammade kampanj byts återigen den klassiska logotypen ut mot de vanligaste förnamnen i Sverige. Nytt för i år är att hela åtta av tio svenskar kommer kunna hitta sitt namn på den kända flaskan.

För att sprida glädje och hylla konsumenten byter Coca-Cola återigen ut sin klassiska logotyp i kampanjen Dela en Coke mot de vanligaste svenska namnen. Efter ett fint mottagande förra året kommer fler svenskar hitta sitt namn på etiketten i sommar. Totalt kommer runt 600 namn finnas på etiketterna, jämfört med 150 namn förra året.

– Efter det fina mottagandet förra året vill vi hylla våra konsumenter och fortsätta inspirera dem att dela glädje med nära och kära. Över 10 000 bilder delades på Instagram under hashtaggen delaencoke. Nu vidgar vi kampanjen så att ännu fler får sina namn på vår ikoniska flaska, säger Eric Nilsson, varumärkesansvarig Coca-Cola Sverige.

Kampanjen startar nu i maj och pågår fram till slutet av augusti och genomförs på 70 marknader samtidigt, jämfört med 50 förra året. I Sverige kommer 85 miljoner flaskor och burkar få nya etiketter under sommaren. Namn kommer att pryda etiketterna på Coca-Cola, Cola-Cola Light och Coca-Cola Zero. Förutom namn kommer det även finnas etiketter som uppmanar till att ”Dela en Coke med Bästisen” eller ”Dela en Coke med Kärleken”.

– Förutom engagemanget från konsumenterna förra året så ökade vi läskkategorin inom servicehandeln med tio procent under kampanjen, vilket vi är stolta över, säger Eric Nilsson.

För de som trots allt inte hittar sitt namn finns det flera möjligheter att få en unik flaska. På delaencoke.se kommer det från den 1 juli att gå att beställa 20-centilitersflaskor i glas med sitt eget namn på och få dem hemskickade. Det kommer även vara möjligt att via delaencoke.se dela en virtuell flaska med en vän på Facebook från den 1 juni. Det finns över en halv miljon av de vanligaste namnen i Europa att välja mellan. Vid olika konsument- och butiksevent runt om i landet kommer det även vara möjligt att få en unik burk Coca-Cola.

Coca-Cola Enterprises Sverige AB producerar, distribuerar och säljer icke alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Några av varumärkena är Coca-Cola, Fanta, Sprite, MER, Burn, Bonaqua Silver, Powerade och Minute Maid. Cirka 800 personer arbetar på Coca-Cola i Sverige, varav cirka 600 på huvudkontoret i Jordbro utanför Stockholm. Här produceras cirka 1 miljon liter dryck varje dag. I Sverige lanserades Coca-Cola 1953. Receptet på Coca-Cola skapades 1886 av apotekaren John S. Pemberton i Atlanta, USA. För ytterligare information, besök gärna vår hemsida eller följ oss på Facebook