Cochlear presenterar världens första ljudprocessor för cochleaimplantat som är Made for iPhone i Sverige

• Nucleus 7-ljudprocessorn är världens första ljudprocessor1 för cochleaimplantat som är Made for iPhone. Användaren kan nu strömma ljud direkt till ljudprocessorn från en iPhone, iPad eller iPod touch, vilket förbättrar tillgängligheten, uppkopplingsmöjligheterna och ger ökad trådlöshet*

Stockholm 3 oktober 2017: För första gången har nu människor i Sverige som lever med svår till grav hörselnedsättning tillgång till Cochlear Nucleus 7-ljudprocessorn, världens första ljudprocessor för cochleaimplantat som är Made for iPhone1-2 och marknadens minsta och lättaste ljudprocessor för cochleaimplantat som bärs bakom örat.3

Personer som lever med svår till grav hörselnedsättning kan numera få bästa möjliga hörsel4, tack vare Nucleus 7-ljudprocessorn som strömmar ljud direkt från en kompatibel iPhone, iPad eller iPod touch® till ljudprocessorn. 5,6* Nucleus 7-ljudprocessorn är 25 procent mindre och 24 procent lättare än sin föregångare, Nucleus 6-ljudprocessorn.3 Dessutom är det nu ännu lättare för användaren att kontrollera, övervaka och anpassa sin hörsel från en iPhone eller iPod touch med hjälp av den kostnadsfria appen Nucleus Smart App.

- Direktströmning med Nucleus 7 öppnar helt nya möjligheter för personer med hörselnedsättning. De kan prata i telefon med eller utan FaceTime, lyssna på musik och podcasts i högkvalitativt stereoljud och se filmer som strömmas direkt till cochleaimplantatet. Vi vet att dessa funktioner är oerhört viktiga för våra kunder inte minst i rehabiliteringssammanhang, säger Lotta Vedholm, VD på Cochlear i Sverige.

Cochlear är även först med att erbjuda en smart bimodal lösning som är Made for iPhone (en kombination av ett cochleaimplantat i ett öra och en hörapparat i det andra), som låter båda hörsellösningarna strömma från en kompatibel iPhone, iPad eller iPod touch.5* Den smarta bimodala lösningen till Nucleus 7 levereras med en kompatibel ReSound-hörapparat och en parkopplad iPhone eller iPod touch som används för att styra båda hörapparaterna.6*

Lotta Vedholm välkomnar Nucleus 7-ljudprocessorn och förklarar att den innebär ett viktigt framsteg för att hjälpa personer med hörselnedsättning.

- Med ökad tillgänglighet till teknik som ger en bättre hörsel hjälper vi inte bara människor i vardagen utan låter dem även interagera mer med vänner, familj och annan teknik, så de kan leva sina liv på bästa möjliga sätt, säger Lotta Vedholm. Detta är avgörande för att personer med hörselnedsättning ska få de bästa förutsättningarna.

Nucleus 7-ljudprocessorn har en branschledande funktion som kallas SmartSound iQ med SCAN**, och dubbel mikrofonteknik4, vilket hjälper personer att höra bättre i alla typer av ljudmiljöer. Oavsett om det är i en fullsatt restaurang eller ute i blåsten prioriterar tekniken röster framför bakgrundsljud i den högljudda miljön.

Nucleus 7-ljudprocessorn erbjuder en rad olika funktioner i kombination med Nucleus Smart App, som kan laddas ned exklusivt till iPhone och iPod touch från App Store. Den nya funktionen ”Hearing Tracker” registrerar tiden då spolen är av (varje gång ljudprocessorns spole inte har kontakt med implantatspolen, t.ex. om den har trillat av barnets huvud) och samtalstiden (mäter mängden tid i timmar som tillbringas i samtalsmiljöer, inklusive FM och strömning).7 Funktionen ”Hitta min processor” i Nucleus Smart App hjälper användaren att hitta en borttappad ljudprocessor med hjälp av platstjänster, som visar den sista platsen där processorn var ansluten till en parkopplad iPhone eller iPod touch, oavsett om det var på lekplatsen, i huset eller i bilen.

Hörselnedsättning anses inte särskilt ofta vara ett handikappande hälsoproblem. Hörselnedsättning som inte behandlas kan dock påverka alla livsaspekter, från utvecklingen av tal och språk till utbildning, karriär och sociala kontakter.8 För barn är det avgörande med ett tidigt ingripande, så de kan utveckla tal och uppfatta ljud på samma sätt som barn med normal hörsel. I vuxenlivet är hörselnedsättning förknippat med depression, demens och ökad risk för ohälsa samt arbetslöshet.9

- Ett flertal av mina patienter har fått hörseln försämrad över tid. Ibland märks det inte direkt, vilket gör att det tar tid innan man söker hjälp. Jag vill uppmuntra alla som är oroliga över sin egen eller sina närståendes hörsel att inte vänta, utan boka en tid för ett hörseltest, säger Tracey Twomey, Consultant Clinical Scientist, Head of Service på Nottingham Auditory Implant Programme och ledamot av British Cochlear Implant Group.

Om Nucleus 7-ljudprocessorn

Nucleus 7-ljudprocessorn är världens första ljudprocessor för cochleaimplantat som är Made for iPhone. Nucleus 7-ljudprocessorn registrerar ljud som omvandlas till elektriska signaler och skickas till hjärnan med hjälp av elektroden som är placerad i innerörat (cochlean).

En studie av cochleaimplantatanvändare som deltog i en utprovning av Nucleus 7-ljudprocessorn visade följande:

• 100 procent av användarna rapporterade att de var nöjda eller mycket nöjda med Nucleus 7-ljudprocessorn och dess komponenter7
  • 94 procent rapporterade att Nucleus 7-ljudprocessorn var bekväm eller mycket bekväm att bära7
  • 87 procent rapporterade att de tyckte det var lättare att kontrollera Nucleus 7-ljudprocessorn med Nucleus Smart App jämfört med en fjärrkontroll7
  • 85 procent rapporterade att det var njutbart eller mycket njutbart att lyssna på musik med Nucleus 7-ljudprocessorn7

Nucleus 7-ljudprocessorns tillgänglighet varierar från land till land. Mer information finns på: www.cochlear.com/nucleus7

Om hörselnedsättning

Hörselnedsättning är ett märkbart hälsoproblem världen över. 5 procent av världens invånare – 360 miljoner människor – lever med en funktionsnedsättande hörselskada8, en siffra som fram till 2050 förväntas mer än tredubblas till 1,2 miljarder.12 Enligt världshälsoorganisationen (WHO) finns det runt 72 miljoner människor som skulle ha nytta av någon typ av hörhjälpmedel, t.ex. ett cochleaimplantat eller en hörapparat.13

Kontakta sjukvården angående behandlingar för hörselnedsättning. De kan ge råd om lämpliga hjälpmedel för hörselnedsättning. Alla produkter ska användas enligt anvisningarna från din läkare eller audionom. Alla produkter är inte tillgängliga i alla länder. Kontakta den lokala representanten för Cochlear: www.cochlear.com

Referenser

1. Apple Inc. 'Compatible hearing devices' [Internet]. Apple support. 2017 [cited September 2017]. Available from: https://support.apple.com/en-au/HT201466#compatible
  2. TÜV SÜD certification marks. Certification I7 17 02 78611 056 Application Software for Cochlear Implant Systems. 2017, 10 May. Available at: https://www.tuev-sued.de/product-testing/certificates
  3. Cochlear Limited. D1190805. CP1000 Processor Size Comparison. 2017, Mar; Data on file.
  4. Mauger SJ, Warren C, Knight M, Goorevich M, Nel E. Clinical evaluation of the Nucleus 6 cochlear implant system: performance improvements with SmartSound iQ. International Journal of Audiology. 2014, Aug; 53(8): 564-576. [Sponsored by Cochlear].
  5. Cochlear Limited. 592753. Nucleus 7 Sound Processor User Guide 2017. Data on file.
  6. Cochlear Limited. D719021. Nucleus Smart App User Guide 2017. Data on file.
  7. Cochlear Limited. D1182081. CLTD 5620 Clinical Evaluation of Nucleus 7 Cochlear Implant System. 2017, Mar; Data on file.
  8. World Health Organization. Factsheet Deafness and Hearing Loss [Internet]. Updated February 2017 [cited June 2017]. Available from: http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs300/en/ .
  9. The Ear Foundation. Adult Cochlear Implantation: Evidence and experience / The Case for a Review of Provision. Available at: www.earfoundation.org.uk
  10. Cochlear Limited 2016. Cochlear 2016 Annual Report Innovation for Life. Available at: http://www.cochlear.com/wps/wcm/connect/intl/about/investor/annual-reports
  11. Cochlear Limited. Cochlear Nucleus Implant Reliability Report, Volume 15, January 2017. 2017, Mar. [Latest generation of cochlear implants commercially available as at 30 January 2017.] Available at: http://www.cochlear.com/wps/wcm/connect/intl/home/discover/cochlear-implants/nucleus-6/nucleus-implant-portfolio/reliability-report
  12. Lin FR and Kramer SE. Hearing Well to train your brain. The Amplifon Centre for Research & Studies (CRS), Milan, Italy 2013. Available from: http://www.crsamplifon.com/documents/76453/79343/Consensus+Paper+2013+HEARING+WELL+TO+TRAIN+YOUR+BRAIN.pdf/5ad3e484-7e23-4d29-a0d8-961b1ace4f9b
  13. World Health Organization. 10 Facts on Deafness [Internet]. Updated April 2017 [cited June 2017]. Available from: http://www.who.int/features/factfiles/deafness/en/

Fotnoter:

*Nucleus 7-ljudprocessorn är kompatibel med iPhone 8, iPhone 8 Plus, iPhone 7 Plus, iPhone 7, iPhone 6s Plus, iPhone 6s, iPhone 6 Plus, iPhone 6, iPhone SE, iPhone 5s, iPhone 5c, iPhone 5, iPad Pro (12,9 tum), iPad Pro (9,7 tum), iPad Air 2, iPad Air, iPad mini 4, iPad mini 3, iPad mini 2, iPad mini, iPad (fjärde generationen), iPod touch (sjätte generationen) och iPod touch (femte generationen) som använder iOS 11.0 eller senare. Nucleus Smart App är kompatibel med iPhone 5 (eller senare) och sjätte generationens iPod-enheter (eller senare) med iOS 11.0 eller senare.

** SNR-WR, WNR och SCAN är godkända för alla användare som är 6 år gamla eller äldre och som är i stånd att: 1) genomföra objektiva hörseltest av taluppfattning i tystnad och i buller, för att kunna bedöma och dokumentera hörförmågan, och 2) tala om vilken av olika möjliga programinställningar som användaren föredrar.

©Apple, Apple-logotypen, FaceTime, Made for iPad-logotypen, Made for iPhone-logotypen, Made for iPod-logotypen, iPhone, iPad Pro, iPad Air, iPad mini, iPad och iPod touch är varumärken som tillhör Apple Inc., registrerade i USA och i andra länder. App Store är ett varumärke (service mark) som tillhör Apple Inc., registrerat i USA och i andra länder.

ReSound är ett varumärke som tillhör GN Hearing A/S.

Varumärket för cochleaimplantat tillverkade av Cochlear är Cochlear™ Nucleus® cochleaimplantat.

©Cochlear Limited 2017. Alla rättigheter förbehållna. Cochlear, Hear now. And always, Nucleus, Smart Sound, True Wireless och den ellipsformade logotypen är antingen varumärken eller registrerade varumärken som ägs av Cochlear Limited.

D1227741 ISS1 JUL17

• apple
  • iphone

Cochlear är världsledande på marknaden för implanterbara hörsellösningar. Företaget har 3 000 anställda globalt och investerar mer än 100 miljoner australiensiska dollar per år i forskning och utveckling. Produkterna innehåller hörselsystem för cochlea- och benledningsimplantat samt akustiska implantat. Fler än 450 000 människor i alla åldrar och i över 100 länder kan nu höra tack vare Cochlear.